Dr 8a

vรคtskebรถld i leder

Jim Bruce
โ€ข
Hej pรฅ sig! jag har vรคtskefyllda bรถlder i handleder, fotleder och knรคleder. Jag har varit hos en reumatolog men dom visste inte riktigt vad det var, och de gav mig kortison-spruta men efter en kort tid kom det tillbaka. Det skulle vara bra och veta vad det รคr och hur man kan fรฅ bort det? jag kan inte trรคna!!!!!!
Bjoern Alber
โ€ข
Hej Jim Bรถlder ileder har jag aldrig sett - fick du nรฅgot mer vetenskapligt namn pรฅ fenomenet ? Bjรถrn
Om man tรคnker sig att bรถlder รคr en missvisande benรคmning, kanske det kan handla om bursit?
Jim Bruce
โ€ข
Grejen รคr att de inte visste vad var fรถr nรฅgot, utan gav mig bara en kortisonspruta och hoppades pรฅ att det skulle gรฅ รถver. Jag ska trรคffa lรคkare igen och fรฅ en tid hos en mer kompetent sรฅdan. Bursit, vad รคr det?
Slemsรคcksinflammation. Typiskt i armbรฅgen t ex, man fรฅr en svullen bulle pรฅ ytterhรถrnet av armbรฅgen. Behandlas genom att man drรคnerar med en kanyl, och om vรคtskan har rรคtt utseende sรฅ sprutar man cortison in genom samma nรฅl. Ibland hjรคlper det ocksรฅ. Dr 8a vet nog bรคttre รคn jag var bursiter kan upptrรคda.
Bjoern Alber
โ€ข
Jag tror tror inte pรฅ bursit -bursor sitter tex. under senor fรถr att fascilitera en senas rรถrelse utan friktion - ej i leder. Det du har รคr nog snarast svullnad i sjรคlva ledkapseln - mรถjligtvis en aseptisk artrit ( = ledinflammation utan bakteriell genes) Hรถr av dig till vederbรถrande Dr och be att fรฅ journalkopia (det har du rรคtt till) sรฅ fรฅr vi se om jag kan tyda fikonsprรฅket Bjรถrn
Jim Bruce
โ€ข
Ok! Tack sรฅ himla mycket fรถr hjรคlpen bรฅda tvรฅ!  keep up the good work!