Mammut Bus
Vertical-Life
Climb to Paris
POWERED BY Mammut Logo
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
meters to Paris
VERTICAL-LIFE STATS
0
Members
0
Total ascents
0
Ascents last 30 Days
0
Ascents last 24 hours
Dr 8a

Skillnad i behandling vid bristning på pulley och/eller senfäste?

För en vecka sen small det till i mitt vänstra ringfinger under ett boulderpass inomhus. Det var inte någon riktig maxbelastning på fingret utan mer en tyngdpunktsförändring. Jag höll i ett sidogrepp (”halvcrimp”) där jag i princip bara fick tryck på två fingrar och med en liten ”skål” som passade perfekt för vänster ringfingertopp... Jag trillade av problemet då det både kändes och lät som om greppet jag höll i vred sig. Direkt efteråt trodde jag också att det var vad som hänt, dvs. att greppet gått sönder eller vridit sig. Men jag insåg snart att så inte var fallet…   På grund av det ”skrapande” ljudet då skadan uppstod insåg jag genast att en pulley antagligen var inblandad. Jag kände ingen smärta och fingret svullnade inte upp, men jag immobiliserade ändå genast med tejp. Nu en vecka senare känner jag fortfarande ingen smärta och har inte heller någon svullnad.   Var på besök hos en handkirurg redan efter 3 dagar. Och efter en undersökning konstaterades bristning i A5 pulleyn (dvs den sista pulleyn närmast fingertoppen) och även i senfästet i fingertoppen…   Nu till mina frågor: Kan man vara säker på att både A5 pulleyn och även senfästet är skadade utan ytterligare undersökning? Ingen röntgen, ultraljud eller magnetröntgen ansågs nödvändig. ”Det är ändå samma behandlig” fick jag höra. Jag har boken ”One move too many” och där förespråkas verkligen metoderna ovan för att kunna ställa en säker diagnos..? Frågan jag kanske funderar mest på rör immobilisering. Jag går nu med fingret immobiliserat m.h.a. en skena och har blivit tillsagd att göra detta i 4-6 veckor!!! Är inte det lång tid? I boken ”One move too many” pratar man om 2 veckors immobilisering och sen ”functional therapy”. Men där är det visserligen fokus mer på enbart pulleyskador. Blir det annan behandling om även ett senfäste är skadat (som det förmodat är i mitt fall)? Sista frågan är om det finns några bra övningar för att få igång fingrarna efter X veckors immobilisering? Självklart vill jag kunna komma tillbaka till klättringen så snabbt som möjligt. Och vill inte gå med fingret immobiliserat mer än absolut nödvändigt.   Vad har du för rekommendationer i detta fall?   Mvh Christian Vejedal
Hej Christian Nej man kan inte vara säker enbart genom klinisk diagnos men handkirurger har vanan att manuellt undersöka denna typ av skador däremot så har väldigt få handkirurger har minsta aning om rehab för klätterskador. Sannolikt är det dock en pulley och senskada, Imobiliseringen är sannolikt nödvändig om du har en ruptur på flexorsenans infästning, slarvar du blir det sannolikt operation. Titta på svaren och diskussionen under globala Dr8a "fresh A3 pulley injury" så har du lite mer tips, använd kyla och anti-inflamatorika, jobba med skumboll och trappa sakta upp klättringen efter din immobilisering. Lycka till Björn