Mammut Bus
Vertical-Life
Climb to Paris
POWERED BY Mammut Logo
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
meters to Paris
VERTICAL-LIFE STATS
0
Members
0
Total ascents
0
Ascents last 30 Days
0
Ascents last 24 hours
Sweden

Styrke-test för klättrare??

Hur många pullups klarar du? Hur mycket maxar du i pullup? (extra vikter) Men klättring är ju så mycket mer än bara pullups. Jag försöker spåna ihop en grupp med övningar som man kan testa sig på. Tanken är att man går samman en grupp så att man kan få ett medel på varje deltest. Därefter kan man härleda var sin svaghet sitter. Allt för att inte hamna på den där tråkiga platån. Vilka tester skulle ni vilja ha med? Pull up, Chins, Hantelrodd, Handklämma, Deadhang på campus, Dips, Bänkpress, Plankan/Hängande Benlyft, etc. Detta går ju inte att applicera på teknik, men men man kan ju inte få allt.
E *
Varför?
Varför skulle man inte kunna applicera detta på teknik? det är väl på svåra tekniska leder som bristerna lyser igenom?
håller med emil. Varför vem fan bryr sig om vem som e starkast vill man gämföra sig inom klättring tycker jag att det bästa är att gå och tävla t.ex. sverige cuppen och inte i rå styrka för det e inte vad klättring handlar om och leder inte till något. vad spelar det för roll om jag t.ex. skulle veta att jag är grymmt mycket starkare än micke om han fortfarande krossar mig på alla leder vi kör? inte ett skit och där har du mitt svar på den här otroligt intressanta men onödiga fråga
Förstår inte de bittra kommentarerna, varför inte komma med lite konstuktiva tipps istället... Anton hur kan du veta att vissa övningar inte skulle kunna hjälpa Björn P eller någon annan att komma förbi en platå? Jag håller absolut med om att klättring handlar mycket mer om hur mycket man klarar på vissa fysiska tester men det skulle iaf kunna vara värt ett försök.. För min del tror jag axlar är en akilleshäl för många klättrare och något många skulle vinna på att träna.
Om med någon anatomiskt bevandrad person skulle sätta ihop ett sådant test med tillhörande övningar för att öva på sina svaga sidor skulle jag ta ett sådant direkt. Det är ju inte alltid det är nypet eller tekniken som falerar. Ibland orkar man inte men vet inte riktigt vad det är som inte orkar.
Håller med om att det kan vara intressant. Självklart är klättring mycket mer än styrka men att kunna se sina svagheter i styrkan och förbättra dem skulle kunna ge en bra boost för självförtroendet :) Samtidigt är det häftigt att se hur relativt svaga klättrare steker igång på råhårda leder.
Jag blev kanske lite missförstådd, men vad f*n. Jag bryr mig inte. Alla har vi olika åsikter... :) Jag har kört styrkeövningar denna vinter med professionell hjälp och det lyfte mig ordentligt! Har aldrig känt mig så stark som denna försäsong. Axlar har jag också känt att de kan brista i vissa fall. Men viktigare anser jag en stark bål. Syftet var inte att jämföra sig för att se vem som är bäst utan att att se vilka svagheter man har. Jag kan vara tokstark i crimpers, men orkar inte göra enarms-pullups som min polare. Som tur är så klår jag honom utomhus på ledklättring så jag anser att en jämförelse kan vara positiv för att utvecklas snabbare. /Björn
Du kanske vill dela med dig av övningarna?
Eftersom jag är en sån som saknar teknik, uthållighet, smidighet så är jag väldigt tacksam om du lägger ut dina övningar då jag själv sattsar allt på bouldering (styrka) och på att klara 1-arm pullup denna sommar.  Så, sitt inte inne med dina hemligheter nu seså... sätt igång och skriv ;)
Visst kan jag dela med mig, men jag kan inte lova att det hjälper för er. Och när jag inte vet hur ni tränar i övrigt tycker jag att det är oansvarigt av mig att kasta ut ett träningsprogram som kanske tom gör mer skada än nytta om ingen ser att ni gör övningarna korrekt eller ens att mina övningar är anpassade efter er.  Jag har mina svagheter och ni har era. Därav orsaken till att jag ville testa mig gentemot andra. Just för att finna mina svaga punkter. hugg tag i någon på era klättergym som kan hjälpa er att komma igång.   Mer allmänna tips som jag kan ge ut är: Bouldrare: klättra lite rep för att lära sig att hitta vilopositioner och bli mer uthållig. Repklättrare: Bouldra för att få mer max-styrka. Det viktigaste är dock att njuta av sin träning för då kommer man att göra mycket av den och den kommer att ge effekt.  Variera träningen för att bli mer varierade som klättrare och kropps-styrka/uthålliget.  Klättra inte bara stenhårt utan även massa lätt för att nöta in rörelser i kroppen och att få en motor i kroppen som orkar att klättra mycket. Glöm inte att bouldring inte bara är styrka utan en massa teknik också!! Per J, du själv säger att du saknar teknik, uthållighet och smidighet kanske du skall träna på detta? Om ni finns i Linköping så är jag där och delar gärna av mig med mina tankar. Annars kan vi fortsätta diskussionen här så kan alla vara med och dela med sig av tips och erfarenheter.  
Haha jo jag antar att jag borde stretcha mera, jag tänkte kanske börja klättra rep när jag bouldrar 7a. Innan dess vill jag sattsa på att bli stark helt enkelt, en sak i taget :) Du behöver inte lägga ut träningsprogrammet men gärna lite övningar som kan vara bra, helst övningar som man bara använder kroppen/campusboard/greppbräda med. Jag tränar inte direkt seriöst än men vore fint att ha lite övningar att göra när man besöker boulderhallen för att komplettera den lilla träning man får. PS Jo jag tycker det mest irriterande är att sakna styrka, smidighet och sånt bjäffs kan alltid kompenseras med lite extra överarmspower eller hur ;) (Wolfgang Gülich, min idol)
Sm jag ser det finns det tre sätt att komma till en lösning. 1. Hyr en personlig tränare och kör lite med denna, helst flera gånger med visst uppehåll för egen träning mellan, så att pt:n hinner se om det sker någon utveckling 2. Klättra med andra som är duktigarte än du och bussiga nog att ge sig tid att titta lite extra på dig, ibland kan någon minut räcka. Ibland kommer det små tips som man kanske inte alls tänkt på. Som när jag skulle göra en boulder ch någon sa "stå mer på fötterna", "jamen jag står på fötterna", "ja, men du måste stå tokmycket på fötterna". Jag löste inte problemet, men kom mycket närmare. Klättra också med dem som är sämre, så att du måste tänka varför de inte klarar en grej, då kan det också klarna varför du själv inte fixar dina crux. 3. Lyssna på din kropp, klättra många meter, många move, ta med dig passet hem i huvudet och kör mental träning och försök att komma till nästa vända med det positiva i behåll och förhoppningsvis några nya sätt som kan vara lösningen. Har en duktig kompis här i Uppsala som ofta testar "fel" fot när det inte funkar och vips är hon bara uppe. Jag tror att en kombination av dessa tre är optimalt, och så att köra mcket rörlighet i höfterna och bålstabiliserande övningar. Sen är det en sak att fatta någt i huvudet och en annan att få ut det i kroppen. Jag som tillhör de gamla hundarna som har svårt att lära sig sitta får jobba mer, men trots allt sker det faktiskt små framsteg.