Mammut Bus
Vertical-Life
Climb to Paris
POWERED BY Mammut Logo
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
meters to Paris
VERTICAL-LIFE STATS
0
Members
0
Total ascents
0
Ascents last 30 Days
0
Ascents last 24 hours
Sweden

Pumpträning?

E *
Har tittat runt på internet och hittar inte något vidare, hur tränar man så att man får bra pump och orkar längre?
Hej Jag misstänker att de flesta har olika teorier om detta ämne men för att gå till grunden med det så tycker jag man skall börja vid vad pump beror av. Pump får man när allt för mycket blod samlas i underarmarna detta beror av att ansträngningen på underarmarna är hög. När det blir för mycket blod i underarmarna (pump) fungerar inte cirukaltionen som den skall och därför kommer mjölksyran som bildas under ansträngningen öka i koncentration. Pump beror av: Hur bra blodcirkulation man har Vilken belastning man utsätter musklerna för Man kan alltså antingen öva antingen kroppens blodcirkulation genom att utsätta kroppen för längre belastning så att kroppen övar upp cirkulationen.... När man gör detta bör man också ha ett upplägg när man börjar träna.. Många anser att man skall börja med många moves för att sen kanske krypa neråt i antalet moves beroende på vad man tränar för. När jag säger många moves menar jag kanske dubbelt eller 3 gånger så många moves jämfört med den prestation du vill utföra. Om vi säger inför en tävling så bör man börja senast 6 veckor innan tävlingen äger rum. En tävlingsled är ofta på ca 30 moves därför börjar ja med cirklar/leder som är ca 60-90 moves (dvs ganska lätta) Sen trappar man långsamt ner veckovis och lägger sig när det är 2 veckor kvar innan tävlingen på ca 40 moves som är gansak nära ens max styrkemässigt. Tänk på att detta är väldigt individuellt och detta är endast min idé. Kanske måste du fubdera ut något som passar dig bättre. När det gäller belastning så är detta väldigt intressant. Om du belastar musklerna till 50% kan du klättra i många minuter innan mjölksyra bildas. Om du däremot använder 90% av muskelkapaciteten bildas mjölksyra och du får pump efter under 1 minut. Detta är givetvis genomsnittliga värden och varierar från person till person men det e tanken jag vill åt. Om vi säger att du bouldrar väldigt mycket och aldrig på en led behöver använda mer än 50% av din muskelkapacitet kan detta med hjälp av en bra grundcirkulation räcka väldigt långt.. Förmodligen är detta anledninge tioll att de bästa i rep eller bouldring i världen också tillhör toppen i den andra grenen.. Ya tomaz Mrascheck eller Jorg Verhoven till exempel som var i final i rep och bouldring senast på VM.. När du tränar "pump" bör du tänka på att du helst aldrig skall bli för pumpad. När mjölksyra bildas är detta negativt för musklerna som faktiskt bryts ner av mjölksyra. Många hävdar att man under ett uthållighetspass skall kunna göra samma cirkel/led i slutet av träningspasset som man kunde precis när man började. För att klara detta gäller det att man lägger sig på en bra nivå och VILAR ORDENTLIGT emellan pressen. När jag säger vilar ordentligt brukar en vettig siffra vara MINST dubbelt så länge spom man var på väggen ofta ännu mer! Har säkert missat mycket men hoppas jag har gett dig några ideér!? Obeservera att detta är som jag tränar och även om jag vet att många andra gör på samma sätt måste man själv hitta en vettig nivå, dvs det finns inget som är exakt rätt och inget som är exakt fel... Lycka till //Björn
Det finns artiklar på Globala sidan som lite mer i detalj beskriver det som Björn säger. Notera även att det kanske lättaste sättet för att få bättre pump är att träna tekniken, dvs att man klättrar med pulserande greppteknik och är bra på att vila och inte spänna sig.
E *
Det Björn skriver verkar vettigt... Det där med pulserande greppteknik Jens, hur funkar det, har inte riktigt förståt mig på det...har läst på den globala sidan, men eftersom det är på engelska känns det som att jag missar endel...
Det gäller att släppa muskelspänningen i handen mellan varje grepp. Om så bara för en sekund eller två eftersom då tillåter du kanske tre pulsslag blod komma till och rinna bort.
Jag fick för mig att pump berodde på att man fick mjölksyra i muskeln, inte blod. Anledningen till att mjölksyra bildas är att muskeln inte får tillräckligt med syre, och därför så tas en "genväg" i förbränningen. För mkt blod borde leda till att man får in syre i muskeln, eller? Hur som helst, en bra bok att läsa är Performance Rock Climbing. Annars funkar nog många böcker med mer generellt hållna råd för träning. Frågan är också, vad vill du specifikt orka längre? Långa pumpiga leder, korta bouldriga leder? Träningen varierar lite därefter (jämför träning för maraton eller 100 m och hur de bästa ser ut i resp. gren).
för att göra det jens skriver, lite tydligare... han menar antagligen att man ska "Skaka Ur" handen mellan varje rörelse d.v.s. varje gång du flyttar på en hand så kroppen "luras" till en vila, fast man kanske hänger på cruxet.