Mammut Bus
Vertical-Life
Climb to Paris
POWERED BY Mammut Logo
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
meters to Paris
VERTICAL-LIFE STATS
0
Members
0
Total ascents
0
Ascents last 30 Days
0
Ascents last 24 hours
Sweden

Fingrar löper ökad risk skadas hos unga klättrare

Detta inlägg är skrivet av Johan Holmgren leg. läk. Specialist allmänmedicin, ordförande SKF:s medicinska kommitté samt representant i UIAA MedCom. Obs!! Unga klättrare måste i jämförelse med vuxna anpassa sin träning med tanke på att deras fingrar är känsligare för hård belastning. Bifogar länk till artikeln skriven Audrey Morrison och som finns på UIAA:s hemsida. Punkt 3 och 9 har kopierats ur artikeln. Läs nedan: http://www.theuiaa.org/medical_advice_sport_climbing.html   " 3. Are the fingers of young climbers different to those of competitive adult climbers?  Yes. Fingers stop growing around age 16 to 17 years, and so training should respect the fact that fingers are still growing. There are no international bouldering competitions for under 16s. The limited amount of studies on the fingers of dedicated young climbers suggest training intensity should be reduced during the adolescent growth spurt to reduce the risk of fractures to the growth plates in the fingers, and other possible finger/s damage. The final growth spurt is around age 13 to 15. This growth period is very obvious if height and weight are regularly plotted on growth charts, or when clothes/shoes are outgrown."   och   " 9. Is there anything that should be different in the way a dedicated young climber trains compared to an adult? Just because some elite young climbers climb similar grades to elite adults does not mean they should train in a similar fashion as they are still growing! Full adult maturation of bones, tissues and organs is not complete until approximately age 19-20 years in females, and age 22-23 in males. Intensive/inappropriate training and/or trying to keep excessively lean can result in full adult developmental growth being delayed, reduced, or in extreme cases never achieved. The adolescent growth spurt will increase muscle mass (especially in males), and increase the hormone levels needed for putting on muscle and anaerobic training. Bones will widen and lengthen significantly. These combined increases in muscle and bone size will increase total body weight. But remember in order for such growth to happen, connective structures like ligaments and tendons must be weak. These connective structures are two to fives times weaker than that of an adult. So a similar force that results in a sprain in an adult will do more damage to an adolescent during this time. Do not increase finger strengthening exercises or train excessively on routes that place strain on the weaker connective tissues in fingers/upper limbs during this growth spurt. Remember your finger bones are still growing, and the finger tendons need time to strengthen and adapt to this growth spurt. Remember, climbing should be enjoyed over a lifetime, so train correctly to ensure this is possible."  
Tack Johan och jag hoppas att du kan svara på några frågor. Fingrar slutar alltså växa när man är 16 - 17 vilket väl då måste vara tidigare än för armar och ben som väl också har tillväxtplattor. Varför är expertis inte lika negativa till hård träning för ben vid tex Vollyboll, Fotboll, Tresteg, Badminton osv som ju när barnen tränar 20 också borde vara farligt? Ingenstans står det att crimp greppet är farligt bara att man ska tänka på att inte träna hårt. Crimpgreppet anses vara farligast, stämmer det? Det står vidare i artikeln att internationella bouldertävlingar för under 16 år inte finns men det är ju direkt felaktigt. Det arrangeras IFSC tävlingar för barn och bland annat så skickar Sverige en stor trupp. I Sverige och Norden tävlar barn i bouldering from att de är 10 år. Borde man förbjuda detta?
Ok, bra frågor, här kommer svaren. I en situation där man lägger på hela kroppstyngden är det rent teoretiskt så att trycket per ytenhet blir högre i ett finger jämfört med belastning av en av de större lederna (i t.ex. armar och ben) på samma sätt. Fingrarna och dess leder är således mer utsatta. I den tidigare nämnda artikeln under punkt 4 står följande om crimpgrepp som anses farligast, jag har rödmarkerat det viktigaste: 4. What should I do to help relieve joint pain in fingers after climbing? As with any sporting participation, a proper warm up at the beginning of the session and warm down with stretching at end of climb session - including the forearms and fingers - will aid recovery, maintain proper limb functioning, and help prevent injury. Many veteran climbers have fingers that are slightly bent, so they cannot place their hands palm-side down completely flat on a smooth surface – so stretch your fingers out after climbing. The whole musculo-tendinous unit from elbow to finger tip needs to be stretched not just the fingers. Over stretching of individual joints of the fingers is discouraged as this affects the joint capsule and may (no evidence) encourage less stability under stress. Crimping holds create the most potential for injury. So if you are training on crimpy routes, or simply training intensively (ie more overhangs), your finger pain may be the result of this, so reduce the training load. The following recovery methods have been used by different countries for the hands specifically, especially after an intensive climbing workout – soak hands in ice water or apply cold packs to them (even holding a cold drink can), soak in sulphur bath, move fingers or fan them as if playing on a piano, rotate Chinese exercise balls in palm of hand. Painkillers/anti-inflammatory medications are useful as well, but don’t make a habit of using them regularly because chronic use of them can lead to other health problems. Be wary of anti inflammatory medication used in this way – not only because it can mask an overload situation but you also the risk gastro-intestinal problems, namely gastrointestinal bleeding. Så till sist angående internationella bouldertävlingar för de under 16år och att barn tävlar i detta från 10 års ålder i Sverige och Norden; största risken är i åldern 13-15 år, den/de som arrangerar dessa tävlingar bör beakta både medicinska (och eventuella juridiska) aspekter på det hela, det låter inte riktigt bra. För att minimera riskerna bör greppen vara riktigt "snälla" för fingrarna om man överhuvudtaget ska arrangera tävlingar i den här åldersgruppen <16 år. /Johan Holmgren
Tack för bra svar. Om jag förstår dig rätt så tycker du alltså att förbundet borde gå ut med riktlinjer för den bouldertävling med rekorddeltagande mellan 10 - 16 år nu i helgen, om nu SKF överhuvudtaget ska arrangera tävlingar för de under 16 år.
Det förvånar, en novis som mig, att så många förbundsrepresentanter väljer att kommunicera via 8a - även med varandra... Jag menar - det finns ju absoluuut ingen risk att det leder till missförstånd och konflikter. Speciellt inte som herr redaktörn verkar leva både för och av att skapa sådana konflikter.
Tror inte det finns en enda från förbundet kvar på 8a, om jag skall vara ärlig. Den sista som lämnade var väl Mats. Att sen Johan här ovan informerar på den största Svenska klättersiten är väl bara ett sunt steg att säkra att så många som möjligt har tillgång till denna viktiga framtidsfråga.
Arrangören borde avstå från crimpgrepp under tävlingen alternativt om detta inte hinner genomföras , informera om riskerna med klättringen samt  även se till att man får skriftligt på att klättraren deltar  på egen risk. /Johan Holmgren