Mammut Bus
Vertical-Life
Climb to Paris
POWERED BY Mammut Logo
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0
meters to Paris
VERTICAL-LIFE STATS
0
Members
0
Total ascents
0
Ascents last 30 Days
0
Ascents last 24 hours
Sweden

Debatt om träningstips

. .
Hej, Som 8a har konstaterat tidigare blev det debatt i en annan hemsida angående träningstipset "Specifik fingerpositions träning". Jag har själv sett liknande övningar, men förstår inte riktigt vad som menas där. Utifrån innehållet så tolkar jag att det handlar om avlåsningsövningar i vissa lägen. Där är det de stora muskelgrupperna som arbetar? (eller är jag jag helt fel ute?). Men grejen är att artikeln heter just "Specifik fingerpositions träning". Är det fingrarna man tränar? Är inte systembräda eller statisk campusträning lika bra då? Du (Jens) får gärna förklara lite mer ingående
Kedjans svagaste länk för alla killar och de flesta tjejer är fingrarna. Tanken med 'Specifik fingerpositions träning' är att träna denna länk på ett klätternaturligt och repetetivt sätt. Det viktiga är alltså att bibehålla closed crimp genom hela övningen, även när du maxbelastar genom en hög avlåsning. System eller fingerbräda ger inte lika bra möjligheter för att på ett naturligt, repetitivt och specifikt sätt träna din fingerposition.
. .
Tack för svaret! En invändning till din övning var ju att det kan vara svårt att kvantifiera belastningen. Det går ju att så på marken med en eller två förtter eller på väggen, men det blir svårt att lägga in intensitetsökningar om man vill ha bättre koll på belastningen. MEN jag såg en variant i videon Lizenz Zum Klettern (Udo Neuman). De körde med en våg under fötterna. På det viset kan man räkna nästan exakt vilken belastning man kör på och därefter öka dosen. Detta passar en progressiv planering alldeles utmärkt. Övningen blir inte lika specifik eftersom man hänger i en position som inte liknar klättring. Din övning går ut på att samspela fingerstyrka med kroppspänning (eller?), medans den i filmen isolerar fingrarna (dock i riktiga klättergrepp). Gissa om båda varianterna åkte med i min träningsplan... ;-) Tack för tipset, fortsätt så.
Undrar lite över två träningsredskap jag hittade på addnature.. Har haft problem med fingrarna och behöver lite extra hjälp med just den träningen. På denna sida fanns en "gyrotwister" och en "grip saver plus"... är det nån som vet om de fungerar. Och vilken är bäst av dom? Tack på förhand!
. .
Grip saver lär vara en mycekt bra grej. Jag har läst ett par recensioner där den får ett gott btyg. Bra grej att träna antagonister på. Gyrotwistern har jag (en annan variant) här kan jag tänka mig att den har någon funktion inom rehab, men har svårt att tänka mig den som ett riktigt träningsredskap. Jag har använt den till att varma upp underarmarna. Belastningen sker mest på underarmarna.Pga. greppmetoden belastas inte fingrarna särskilt mycket.