GO TO GLOBAL SITE   se es us fr za it
de ca au no
at br ru ch
gb pl nl sk
Hem | Nyheter | Videos | Artiklar | Galleri | Klippor | Gyms | Sök - Tick List | Forum | Ranking | Blogs | Kontakt | Ny Medlem
Forum: SWE / Articles / Årets klättrare Login in to contribute
Årets klättrare
OnLine Jens Larssen
  2007-11-28 00:00:00    
Read article: Årets klättrare
OffLine Farmor
  2007-11-29 12:03:19    
Va ju en norrlänning som satte en hård FA i Niemisel i somras. Martin..någonting? 8b+? Borde inte han vara med där?
OffLine Anna Jansson
  2007-11-29 12:07:25    
En liten fråga bara... vad grundar sig listan på?
OnLine Jens Larssen
  2007-11-29 13:07:22    
@ Henrik - Tror du tänker på Martin Fransson som är #29.
@ Anna - Leder, Boulders, Tävlingsresultat, First Ascents, Inspiratör, Engagemang etc. Alltså mest resultat men även annat.
OffLine Jenny Körlin (f)
  2007-11-29 13:13:20    
Hej! Tror att du råkade skriva fel namn på Matilda Söderlund, nr 3. hon förtjänar i alla fall en hög plats.
OffLine Anders Sörensson
  2007-11-29 14:01:53    
Jag skulle vilja nominera Katrin Amann som utmärkt sig bland knattarna i år med bl.a. vinst i SM. Hon har även börjat klättra ute och gjort det bra.
OnLine Jens Larssen
  2007-11-29 18:18:23    
Jag såg att Katrin Amann redan gjort 7a+, bra!
Vi tar bara med tonåringar och uppåt på vår lista. Detta gäller även internationellt så vi inte skapar för mycket uppmärksamhet och press via våra ändå 'barnsliga' listor.
OffLine Anders Sörensson
  2007-11-29 19:02:04    
Bra tänkt! Det är nog rätt att inte exponera barn allt för mycket. Hon kan nog tänkas vara med nåt annat år... :)
OffLine Jimmy Karlsson
  2007-11-29 21:37:18    
Hade varit kul med en lite motivering för vad folk gjort... då är det lättare att kommentera.
OffLine User Deactivated
  2007-11-30 09:23:37    
om en stark motivering finns med för vad man har gjort för klättringen under det gångna året så tycker jag att Mats Engqvist ska stå med på listan. Ingen annan i sverige har gjort så mycket för klättringen, både för att skapa tävlingar menockså för att säkra återväxten på juniorsidan. det är tack vare honom som vi har en så stor juniorsida idag! för mig så hamnar mats högst upp.  
OffLine User Deactivated
  2007-11-30 09:27:10    
förresten så tycker jag att ni borde vara mera specifika, det finns massvis med olika genre som vi skulle kunna välja fram året... i. t.ex. tränare, ledare, junior inomhus/ junior utomhus, senior utomhus senior inomhus osv...
OffLine DWF
  2007-11-30 10:14:01    
Som manga sager sa bor ni kanske kora lite Oscars stil pa det hela. Number of 8A or harder during the year is the Hardaste leden under aret Snyggaste leden Hardaste trad klattrarna Basta 8A prestationen Basta tavlingsklattrarna Basta life style and feeling prestationen Basta inovationerna (kan ni belona er sjalva for er Air bag) Hardaste nyturen Flitigaste borr Nisse Basta boulder aktivist etc bara koppiera fran klatter kategorierna. Basta bidragen till sporten Life time achivment (Johan Lurh) Arets nykomling Arets kalkon Snyggaste kvinnliga och manliga....
OffLine Reino "Nicki" Horak
  2007-12-02 22:47:55    
Hej, Kul med dylik lista, Skidvärlden har haft liknande som alltid uppskattats. Om jag får tycka till lite så har jag 2 punkter.
1/ Plats nr. 1 bör nog för 2007 gå till Matilda Södelund. Dvs. allt annat vore helt galet med tanke på det hon presterat.
2/ Jag tycker även man skall sporra och uppmuntra klättrare som åstadkommit något genom att få in dem på listan.
a/ Matilda Ljungberg från Malmö som utvecklats otroligt detta året och även gjort bra klätter resultat.
b/ Cecilia Horak so efter lång skada kämpat sig tillbaka utan att nå uppställda mål innan skada men ändå lyckades vinna SM och t.om. pressa Roosa från Finland till en superfinal. Hon lyckades även i Europacupen i varje fall få bästa Svenska placeringen i sin åldersklass. c/PS! Jag ser gärna att man kan uppmärksamma och uppmuntra nya klättrare för att försöka behålla dem inom sporten. Både från Klubb och förbundshåll.
OnLine Jens Larssen
  2007-12-03 06:40:07    
Reino - Tackar för synpukterna. Vi premierar först och främst utomhusklättring och så skulle det vara att sätta omänsklig press på Matilda 15 år att bli årets svenska klättrare. De kommande åren kan hon ju då bara bli bättre.
OffLine User Deactivated
  2007-12-03 08:13:51    
varför skulle det sätta press på henne? den här listan är väl tvärtom om jag har förstått mig på den... det är väl vad man gjort och hur bra man varit under 2007 som räknas, inte hur duktig man ska vara under 2008. jag tror att det inte skulle vara sådär omänsklig press, utan snarare att ge henne ett erkännande som blir en bra motivationshöjare.
OffLine Peter Hurtig
  2007-12-04 07:38:16    
Fler kategorier+motiveringar för varje område skulle nog göra tävlingen mer rättvis. "Årets klättrare" måste vara Matilda med tanke på det hon lyckats med.
OffLine User Deactivated
  2007-12-04 20:12:44    
Stefan Wulf och Matilda Söderlund får min (delade) röst, de har båda gjort något extraordinärt under 2007. Inga andra på topp 10 listan är i närheten...
OffLine Bartosz Koc
  2007-12-11 15:33:36    
Jag lägger min röst på Oskar Rennstam Rubbmark, mycket för hans prestationer i klättring i allmänhet i USA under det gågna året. Han var den fjärde världen upp på Dominator (8b) och andre man att repetera Lifestajl (8a).
OffLine User Deactivated
  2007-12-19 18:06:11    
Slår man upp sidan 11 i nya Bergsport så inser man ju att det saknas ett namn på den här listan: Krister Jonson. Eigers nordvägg solo bör väl placera honom i topp 5 i alla fall om vi pratar rena klätterprestationer. Pierre Olssons frisolo av den 1000 meter långa Sydpelaren på Mongejura i Romsdal är också imponerande, även om graden (6+) är inom räckhåll för många. Ovanstående förutsätter förstås att vi pratar just om årets klättrare och inte "bara" årets sport-/tävlings-/klippklättrare eller bouldrare som 8a-redaktionens listor ofta domineras av.
OffLine DWF
  2007-12-19 20:58:42    
@Jonas Sa klart du har en viktig poäng i det du skriver. Att 6+ är inom räckhall 20 meter fran backen pa hemma klippan är inget man ska jämföra med. Eiger Solo da far man säga Chapeau! Verkligen imponerande. Snacka om endurance...
OffLine User Deactivated
  2007-12-21 13:50:38    
Jag delar min namnes åsikt. Klart Krister Jonson ska stå på listan över årets klättrare.