6 December 2005

Recension av Tjugo på Kjuge

Tjugo på Kjuge har i dagarna haft premiär, äntligen måste man nog säga. Aldrig tidigare har ett svenskt klätterfilmsprojekt varit omgärdat av lika många olika rykten innan filmen faktiskt varit färdig. Det beror givetvis på att Tielma, på gott och ont, öst ut demoversioner av skiftande kvalitet. Som tur är överraskar Tjugo på Kjuge positivt. Filmen skapar faktiskt ett stort sug att åka till Kjugekull i synnerhet så här i vintertid när det mest är blött och slaskigt utomhus. Vi får vara med och bevittna när många klassiska problem, ofta lite hårdare, bestigs liksom ett gäng schyssta första bestigningar av projekt. Filmen har en mycket löst uppbyggd struktur kring några av de starkaste lokala förmågorna. Det blir lite presentation av klättrarna och deras favoritproblem sedan några klassiker, lite projekt här och där och så vidare. Allt som oftast så får vi följa med på allt arbete som klättrarna lägger ner innan de faktiskt toppar ur problemen. Alltsammans är skönt ackompanjerat av bland andra Kultiration.

Själva arbetet på problemen är en av filmens styrkor. Som åskådare så får man faktiskt en uppfattning om hur hårt ett problem är, hur viktigt det är att jobba in rätt teknik och rörelsemönster för att klara av ett problem. Vi bjuds även på några mindre raseriutbrott, flappers, fingrar som snärter av grepp och något spektakulärt fall. Jag imponeras av Harald Bohlins stoiska lugn när han åker av Litium LS för femtionde gången. Samme Harald ger mig också rysningar när han utan spottning försiktigt smyger sig upp för slutet på Caspersens arete direkt. Var är bultarna? Gustav Kamf vill inte vara sämre och bjuder på lite spänning när han toppar ut Stress. Trädet bakom ger nog mest en falsk känsla av trygghet.

Det är också kul med alla små inklippta rutor där greppen eller klättraren zoomas in eller filmas från ett annat perspektiv. Det ger åskådaren en större känsla av närhet och det blir också lättare att uppfatta greppens karaktär. Jag hade gärna sett att detta grepp utnyttjats i ännu högre utsträckning. Som en liten bonus bjuds vi också på en trevlig betasektion som inkluderar en liten intervju med Said Belhaj. Intervjun blir faktiskt ofrivilligt ganska lustig när Said sitter och pratar på om Kjuge och plötsligt är på väg att förkunna Kjuge till kung av världens boulderområden men hindrar sig i sista sekund. Jag har hört invändningar att filmen saknar stora profiler men för mig går det knappt att få tag i något större namn i Sverige än Harald Bohlin med tanke på hans prestationer och engagemang i och för Kjuge och Fajer är även han en legendar i sammanhanget.

Filmen har en del brister som stör. Själva fotot hade kunnat var bättre. Än blir det lite oskarpt och än blir det lite utfrätt. En kraftig spot eller lite molnigare väder hade nog rått bot på det senare problemet. Ibland tycker jag att det kan bli lite väl rörigt i filmen. Delar av en scen kan dyka upp på flera ställen i filmen. Exempel på detta är Lithium LS och flera av projekten. Även om producenten kanske har en baktanke med detta blir jag som åskådare lite lätt uttråkad av att se samma person göra samma moves på samma problem vid olika tillfällen. På samma sätt är det bitvis lite enformigt med allt arbete på problemen. Scenen kring Huggsexa är suverän men Haralds ansträngningar på Lithium LS hade kanske kunnat tonas ner lite grand. Jag hade gärna sett att producenten fokuserat på ett fåtal problem ur denna aspekt. Musiken som jag i ett avseende uppskattat blir i mina öron stundtals lite väl närvarande och påträngande. Personligen hade jag inte haft något emot om fågelkvitter och frustande hamnat i förgrunden lite oftare. Som i de flesta andra klätterfilmer är det en kraftig slagsida på könsfördelningen. Lite omväxling i framtiden skulle vara trevligt.

Sammantaget är filmen Tjugo på Kjuge en trevlig produktion som väcker en stark lust att besöka området. Shawn Boye lyckas väl med att fånga områdets och klättringens karaktär och ger oss en smula förtröstan under årets mörka månader. Återstår bara att önska sig själv en torr jul i Skåne. Köp Tjugo på Kjuge i shopen för 250 kr inkl frakt. Priset i butik är 295 kr ;)