30 September 2008

Juniorläger Bohuslän

Junioläger i Bohuslän text och bild Fredrik Wallebo

På morgonen (lördag) väcks jag tidigt för att åka till tåget mot Göteborg. Tåg resan tog ca 3 timmar men det gick fort eftersom vi visste att vi hade något roligt som väntade.  När vi kom fram stod Carlos och väntade på oss. När alla hade kommit började vi våran åktur mot Tjörnbroklippan där vi först skulle klättra.  När vi kom till berget började vi med att värma upp medans Carlos och Björn började sätta upp topprep och slingor. När vi värmt upp började jag klättra leden  ”Kalle Anka” 6b+ och den var mycket rolig. Efter ca 3 timmar så åkte vi vidare till Vikskile där vi tände en brasa och grillade korv och sedan lyckades jag klättra ”Lammet” 6b på onsight (led). När det började mörkna åkte vi vidare till huset där vi skulle sova. Där började Jens och Björn laga mat åt oss. Det blev pasta med pesto. Efter maten hade vi en genom gång om ”livsstilen klättring” och jag tyckte det verkar vara en härlig livsstil att få sova under berget och åka på långa resor o klättra.  När genomgången var klar fick vi läger T-shirts och sedan gick vi och la oss för att bli så utvilade som möjligt till morgon dagen.

På morgonen blir vi väckta 8.00 för att först titta på en bouldergrotta som Björn hade hittat. Från berget var det en mycket vacker utsikt och man såg över de små husen, hamnen och ut över vattnet vid Fjällbacka. Efter det åkte vi ner till vattnet där Jens frågade om vi ville köra Deep Water solo men vi tyckte det var lite för kallt i vattnet så vi åkte vidare till Granitgrottan där Jens lärde mig ett nytt ord inom klättringen ”Fulbeta” och det betyder att man vilseleder den på väggen att klättra fel.

Efter drygt en timme så skulle Björn försöka på leden Leroy 8b+(c) han klarade den nästan men den såg grymt tuff ut. Efter ca 1 timmes klättring så fick vi hjälpa till och jobba lite vi borrade bulthål sågade ner grenar som var ivägen för en led. Vi fick också fortsätta att gräva ett litet dike uppe på berget för  leda bort vattnet från lederna, sedan firade vi ner oss från berget och det var dags att åka hem till Stockholm igen. När jag kom hem var jag riktigt trött och sonade nästan direkt. Det sista jag vill säga är tack! För alla som var där och alla som har varit med och gjort detta möjligt.

Av: Fredrik Wallebo

From: Magnus krumlinde
Email: [email protected]
Message: Hej Jens,

Ett stor tack till dig, Carlos och Björn för ett trevligt klätterläger/helg i Bohuslän. Ni har på ett härligt sätt gett ungdomarna en bild av livsstilen klättring där de fått prova på allt från att klättra, bulta leder till att skapa bra gemenskap. Vi hoppas alla på en fortsättning till nästa säsong och möjligheten att under er ledning på nytt få uppleva den fina klättring som västkusten kan erbjuda.