GO TO GLOBAL SITE   se es us fr za it
de ca au no
at br ru ch
gb pl nl sk
Home | News | Videos | Articles | Gallery | Crags | Gyms | Search - Tick List | Forum | Ranking | Blogs | Contact | New Member
Forum: GLOBAL / Editorial / Varför gick Norge förbi Sverige? Login in to contribute
Varför gick Norge förbi Sverige?
OffLine 8a.nu
  2011-10-27 00:00:00    
Fram tom 2007 var Sverige den klart ledande klätternationen i Norden men idag har Norge passerat på alla plan förutom på trad och deras överlägsenhet bara ökar. Medan Norge har 6-7 seniorer och juniorer i världsklass så kan Sverige endast stoltsera med Matilda Söderlund och Said Belhaj, som har utvecklats nästan helt utan förbundets stöd.

Norge är idag ett växande förbund med nära 12 000 medlemmar medan Sveriges medlemsutveckling har backat de senaste åren till 6 000.

Den norska tävlingsscenen är aktiv även på seniorsidan trots att det ofta innebär låga resor. I Sverige har tävlingsscenen nästan dött.

Sverige har fler och större klättergym. Är det helt enkelt så att den enklaste förklaringen till denna utvecklingen är hur det norska förbundet styr mot och stöttar sportklättring med tex miljontals kr till bultstöd till klubbarna med SKF har jobbat med bultförbud?
OnLine Jens Larssen
  2011-10-28 09:06:01    
SKF har också ett uttalat mål att växa men man har missat att man då inte måste vara mer positiv till bultar. @ Jonas: Det får väl anses vara ett framsteg att de har fått fram flera klättrare i världseliten och att deras förbund växer? 
OnLine Jens Larssen
  2011-10-28 11:04:02    
Att SKF vill växa har i alla fall ordförandena de senaste sju åren berättat för mig. Om man inte har som mål att växa samtidigt som antalet klättrare väl har vuxit med minst 20 % varje år så tycker jag man är helt fel ute. Detta skulle ju i så fall innebära att man till slut bara blir en parantes i svensk klättring. Förra året sänktes tex SKF avgiften i en förhoppning att detta skulle öka antalet medlemmar.
OnLine Jens Larssen
  2011-10-28 12:20:35    
Jag tror grundfrågan handlar om att de flesta engagerade i förbundet och klubbar är först och främst sådana som inte brinner för sport klättring. Alla i Norge vet att deras förbund stödjer de som vill bulta upp leder samtidigt som de flesta i Sverige har uppfattningen att det här är tvärt om.
OffLine E *
  2011-10-28 13:02:09    
Jens:"Alla i Norge vet att deras förbund stödjer de som vill bulta upp leder samtidigt som de flesta i Sverige har uppfattningen att det här är tvärt om." Tror inte det är den enda anledningen och inte heller den största, även om den säkerligen finns, det finns väldigt många som aldrig klättrat utomhus, varken trad eller sport, som är med i förbundet, tror problemet ligger i att det inte längre är så stor nytta/fördel i att vara med i förbundet(/en förbundsansluten klubb) och att man kan klättra i en hall utan att vara medlem i förbundet(/en förbundsansluten klubb). Grundfrågan tror jag ligger i att hitta hur man ska locka alla dessa inomhusklättrare som inte är förbundsmedlemmar att faktiskt bli medlemmar. Förr lockade man bland annat med Bergsport och försäkring (förutom då naturligtvis att faktiskt få vara med i en gemenskap) men numera känns det inte riktigt som att det är något som lockar, Bergsport är ingen höjdartidning och försäkringen är inte bättre än en vanlig hemförsäkring (som de flesta ändå har).  Hur lockar norrmännen folk till att bli medlemmar i deras förbund och hur ställer sig hallarna till deras förbund? Ovan skrivna gäller ju även för alla de som inte ser sig som inomhusklättrare men inte känner att de vill/behöver vara med i en klubb. För övrigt, snälla försök uppgradera forumet, det är hiskeligt rörigt att citera och följa en tråd på det här forumet.
OffLine User Deactivated
  2011-10-28 13:34:13    
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att man går inte kan gå med i SKF som privatperson, utan man går med i en klubb som (i de alra flesta fall) i sin tur är medlem i SKF? Detta kan ju leda till följdfrågan, varför är det relativt få som lockas in i klubbarna? En detalj är att de stora kommersiella hallarna  1) Har bildat egna klubbar, 2)Står för en betydande del av de nyintroducerade klättrarna via toppreps och leadkurser.  Om man tänker efter skulle SKF kunna bjuda på medlemskapet för första året till samtliga personer som har gått en introkurs. Detta skulle ju inte kosta hallarna något, förbundet skulle få mångdubbelt fler nya medelmmar (där kanske en icke obetydlig del skulle komma att förnya medlemskap) och (hall)klubbarna skulle få exakt samma utveckling (vem skulle inte vilja stanna i en klubb med den aktivitetsnivån hallarna har idag). Det finns nackdelar som den berömda försäkringen men är det pengar det handlar om skulle nog inte RF bli ovän med SKF för att man går från 6000 till 15-20 000 medlemar på ett par år. Jag påstår inte att det skulle vara helt enkelt eller oproblematisk men kanske värt? IKSU klättring gjorde något liknande där vi skippade medelmskap i SKF (vi hade blivit lynchade om vi hade tänkt tanken...) Fick ca 300 nya medlemmar på ett år...
OffLine User Deactivated
  2011-10-28 13:54:55    
Carlos är i nne på nåt där! (Men det måste ju också finnas en SKF-ansluten klubb att gå med i.) Men är det inte två olika frågor: hur man ökar medlemsantalet respektive hur man höjer nivån på elitklättringen? Fler medlemmar i SKF ger ju inte automatiskt fler VM-medaljer. Sen tycker jag det är lit underligt att ständigt klaga över att de förbundsaktiva alltid är traddare. I ideella klubbar och i förbundet finns det sällan för många frivilliga till olika poster, vilket alla vet som suttit i en valberedning. Intresserade sportare har ju alla möjligheter i världen att engagera sig! Men även här kanske gymmen spökar: är det så att aktiva och engerade sportklättrare äger eller jobbar på gym, och har fullt upp med klättring utan att sitta ideellt i en kommitté eller styrelse? (Ursäkta typsnittet, men av någon anledning gick det inte att skriva en enda bokstav med Times... dags att uppgradera forumet? Det finns gratissystem som är lätta att installera!)
OffLine DWF
  2011-10-28 14:10:13    
Sverige har val i arlighetensnamn aldrig varit fore Norge i klattring ett ur ett storre perspektiv. Jag tanker pa tidiga legender som Dhoset, Hustad, etc etc etc listan pa Norska klatterprestationer i varldsklass kan ju goras hur lang som helst. Den svenska listan ar val narmast obefintlig. Det jag spontant kan komma pa som nagon svensk gjort som verkligen ar i framkant ar val Oscar & Eriks fria hylla till hylla FFA pa Gronland. 
OffLine User Deactivated
  2011-10-28 14:12:01    
Ju, alltså det jag var inne på är kopplingen mellan punkt 1 och 2 i mitt försök till förklaring (har tyvärr inte benådats med ordets gåva) och självklart måste det finns en SKF-ansluten klubb för att det ska fungera.  Om det leder till VM medaljer eller inte tål väl att tänkas. Jag skulle nöja med med att fler hade kul och kunde samarbeta, resten skulle vara ett plus.  Sedan vet jag inte om man alltid har sett kommersialism och kommersiella hallar som något enbart positivt i klättersverige. SKF och kanske många förbund verkar kanske i en kvasisocialistisk sfär som skiljer sig markant från dagens samhälle. Detta borde också kunna ändras på så länge summan i bokslutet blir noll. Angående Norge vet jag inte varför en del verkar ha ett behov att jämföras, antar att det har att göra med grannskap och dåligt självkänsla. Jag tycker att det är svinkul och inspirerande att det går bra för andra, men jag är ju inte svensk så vad vet jag.  Jag tänker heja på Midtbö i VC-finalen på söndag, för dit kommer han säkert ;-) HEJA!!!
OffLine Peter Yakubenko
  2011-10-28 15:26:36    
One common thing is bad weather 9 month a year. And this must be the main reason why so many choose climbing indoors. Which I believe also makes the question about bolts be a factor of much less significance, if  any at all. Around both Stockholm and Göteborg, there are already enough routes for few years of climbing, even if you go climbing on each and every day out of those 3 month the weather would allow to. Bolted routes in all grades. And after rope-climbing in a gym for 9 month, most should be capable of starting outdoors from 6b+ and not crying out for 20 more bolted 5a+ (we have even those, rather few but enough for a start).
OnLine Jens Larssen
  2011-10-28 16:13:25    
När det gäller sport klättring har Sverige varit ledande ända sedan denna era började och ända fram tom 2007. Jag är säker på att Matilda redan hade varit en världsstjärna om hon bott i Norge och säkert hade flera av våra andra talanger nosat på europaeliten. Det är lite skrämmande hur ett förbunds inaktivitet kan påverka så negativt. Förutom Midtbö så har Norge ytterligare minst en handfull klättrare i världseliten. John har rätt att det i grunden är två olika frågor men de ät ju också sammanflätade. Jag känner massor av klättrare som inte ser någon som helst anledning att vara med och pga av en sådan inställning så förlorar vi mycket stöd från RF.
OffLine Per K
  2011-10-28 21:59:57    
Några tankar,Har bara skummat igenom texten så ursäkta mig om jag repeterar något som redan sagts.  Har själv tävlingsidrottat på hög nivå i andra idrotter än klättring, vilket säkert andra också gjort som håller på med klättring. Rätta mig om jag har fel, men något som slår mig är ju att de som vill träna hårt på gym i Stockholm, där jag bor, har det ganska kämpigt att hitta leder som finns där bara för dem. Det är ofta packat på gymmen och man får ofta stå i kö för att klättra någon led man tycker är lagom utmanande. Som ett motexempel kan vi se att simning där det mer eller mindre alltid finns banor lediga för de som vill träna. Det finns även möjlighet att träna tidigt på morgonen, vilket enligt mitt veto inte finns i Stockholm, Klättercentret. Det är ju möjligt, som tidigare nämnts, att klätterhallarna inte ser detta som ekonomiskt gångbart, men detta är dock en förutsättning för att seriös träning skall kunna bedrivas. Att periodvis kunna träna mer en ett pass om dagen bör vara ett självklarhet i sådana sammanhang. Vidare är det ju så att många väljer att "konkurrera" på utomhus arenan och ser inomhusträningen mer som ett komplement till utomhusklättringen. Vem kan klandra dem.   Sen kan man ju fråga sig vad som är framgång. Det kanske inte är att antal medlemmar i förbundet, eller antalet världsklättrare. Det skulle lika gärna vara hälsa, livslångt intresse för klättring, antal klättrare totalt med eller utan medlemskap.  /Per
OffLine DWF
  2011-10-28 23:15:10    
Om du tittar pa de 10 hardaste lederna i Sverige 1985 sa var nasta alla gjorda av Norbaggar. Om du titta pa tidigt 90 tal sa var Sverige inte ledande. Vet inte nar Sverige skulle varit dominat. 
OnLine Jens Larssen
  2011-10-28 23:35:56    
Sportklättereran startade i slutet av 80-talet i Norden och sedan dess har svenskarna dominerat både på klippa och på tävling. De första framgångsrika juniorerna i Norden kom från Sverige i mitten på 90-talet, Said Belhaj och Magnus Högström.
OnLine Jens Larssen
  2011-10-29 09:56:20    
@ Jonas: Förbundet har jobbat aktivit med att få fram en hård bultpolicy i Sverige. I Norge har man en mycket liberalare inställning till bultar. Jag har tex i 18 års tid blivit motarbetad när det gäller bultning på det lokala planet av Göteborgs klätterklubb. Självklart är det oförskämt att bulta upp leder som ingen klättrar men det är väl inte det som vi diskuterar?
OffLine E *
  2011-10-29 09:58:29    
Jens:"Jag har tex i 18 års tid blivit motarbetad när det gäller bultning på det lokala planet av Göteborgs klätterklubb." Vad har det med förbundet att göra? För övrigt, snälla försök uppgradera forumet, det är hiskeligt rörigt att citera och följa en tråd på det här forumet.
OnLine Jens Larssen
  2011-10-29 10:59:43    
@ Emil: Förbundet utgörs av klubbarna och just i detta exemplet så har i många års tid Göteborg varit en ledande klubb som har haft representanter i styrelsen i många år. Göteborgs KK var också den första klubb som bildade en bultpolicy som förbundet utgick ifrån när man skulle införa bultpolicy nationellt. Noterbart är att GBG's klätterklubb har tappat medlemmar och att de senaste årsmötena så har det bara varit ett par dussin medlemmar representerade. Man har de senaste åren nästan helt stoppat nyutveckling av sportleder.
OnLine Jens Larssen
  2011-10-29 12:15:29    
Klätterförbundet skulle växa dramatiskt om dess utbud möter efterfrågan. Skulle förbundet säga att 100 000 kr per år läggs på utveckling av sportklättring så skulle detta ge ringar på vattnet effekt och många skulle gå med i en klubb för att sympatisera med en sådan inriktning. Sedan skulle TK och förbundet mer låta sig anpassas från gymmen och önskemålen från deras säkert 10 000 aktiva inomhusklättrare.
OffLine Lars Hedberg
  2011-10-29 16:57:01    
Har någon fått information om hur man blir medlem ? Ja ni är nog redan medlemmar eller hur ? Om man tänker såhär: "Jag" börjar klättra, går på t.ex. Klätterverket - var någonstans på klätterverket finns en "hel hög med reklamfoldrar" som gör reklam för SKF ? Mjaha, inte det ? Men om jag nu går en kurs, som någon var inne på, får jag information då ? Nähe inte det ? Så jag frågar i receptionen hos Klätterverket - "ja du kan gå in på SKFs hemsida". Har ni tittat på SKFs hemsida ? Man måste klicka rätt mycket runt och hoppa till en lokal klubb för att komma någonstans, och sedan någonstans på slutet så Oooops 300 bagis för ett medlemskap ? Dra mig baklänges vad dyrt ! Om man vill få in folk, sänk årskostnaden till 100 sek. Vill du ha den där klätterförsäkringen, så får du den andra året och då till 150 sek inkl medlemskap. Och för 17on, medlemskap skall gå att lösa inte bara i den lokala klubben, utan även i SKF ! Det är helt enkelt knöligt att bli medlem, och det kostar mer än det smakar. Valet är enkelt: Många som betalar lite - eller få som betalar för mycket !
OnLine Jens Larssen
  2011-10-29 23:40:37    
@ Jonas: När jag började bulta så klagade alla och GBG's KK samlade tom till ett missnöjesmöte. Samma killar som då stod på barikaderna ses allt oftare klättra de leder jag har bultat. Då fick jag betala allt ur egen ficka men idag så stöttar klätterklubbarna delvis min mytursutveckling. Det är idag ytterst få som har samma negativa uppfattning om min bultning som du har. Allt oftare så kommer istället klättrare fram och tackar mig. Det finns potential i Sverige för att bulta tusentalsleder til, även om vi följer bultpolicyn, och till slut så kommer vi dit även om det finns folk som du som förtfarande står på barikaderna och säger att jorden är platt.
OnLine Jens Larssen
  2011-10-30 00:12:58    
Din slutsats är underlig och felaktig. I Norge har man ingen eller en betydligt liberalare bultpolicy vilket gör att fler kan klättra ute och att inte sportklättrarna känner sig motarbetade i Sverige. Inte så konstigt att normännen choppar bultar i <bohuslän och klagar högljutt när det bultas här...eftersom de inte vågar göra så på hemmaplan eftersom de då mött mycket större motstånd.
OnLine Jens Larssen
  2011-10-30 12:14:50    
@ Jan: Du får naturligtvis tycka och skriva vad du vill men jag kan inte föra en diskussion med någon som är så oförskämd som du är och jag kan bara be dig att sluta upp med alla dina personangrepp. Jag rekommenderar dig vidare att annars sluta besöka 8a.nu och istället lägga din tid på annat.
OnLine Jens Larssen
  2011-10-30 20:50:04    
@ Jan: Tack för ursäkten. Diskussionen startade med denna fråga och med sportklättringen så menas alltså även klättring på bult även om du tycks ha missat detta. " Är det helt enkelt så att den enklaste förklaringen till denna utvecklingen är hur det norska förbundet styr mot och stöttar sportklättring med tex miljontals kr till bultstöd till klubbarna med SKF har jobbat med bultförbud?" Kan du Jappe vänligen räkna upp vilka förslag som presenterats som du säger att jag har missat som svarar på grundfrågan, "Varför gick Norge förbi Sverige?" Som jag ser det så har den mesta diskussionen handlat om annnat.
OnLine Jens Larssen
  2011-10-30 23:00:19    
Så kan då Jan eller Mats sammanfatta "de verkliga orsakerna" till att Norge nu är mycket mer framgångsrika på sportklätterscenen. Den enda hypotes som har lagts fram och som inte har ifrågasatts är ju just att Norge stödjer bultning emedan Sverige motarbetar detta. Alltså vad har alltså föreslagits som verkliga orsaker hur Norge jobbar annorlunda än Sverige här på forumet då jag verkar ha missat de.
OffLine User Deactivated
  2011-10-31 08:57:28    
Varför gick Norge förbi Sverige? Om man lägger ner lite energi så finns det en massa hypoteser: Det kan ju bero på att det finns mer berg i Norge, alltså bättre förutsättningar? Eller, Det finns så många gym i Sverige så intresset för uteklättring har gått ner. Eller,  förbundet tappar medlemmar för att gymen suger upp klättrare men dessa blir inte medlemmar i SKF. Eller,
Andra utomhussporter i Sverige har upplevt samma nedgång, Ergo,
svensken är lat och ointresserad av utomhussport. Ett stöd för den
hypotesen är väl att det är fler Danskar som klättrar på Kullaberg än
svenskar... Eller, Allt tjafs på den största klättersiten i
världen (som råkar vara svensk) gör att de som är lockade till klättring
tror att vi alla är en hög med muppar och börjar med curling istället. Eller,
Förbundets stöd för elit (tidigare) har gjort att man har tappat
bredden och därigenom förlorat den framtida eliten. Slutsats, skit i
eliten och satsa på barn och ungdom. Eller, Satsningen på bredd har gjort att man har glömt eliten och dom har tröttnat och därigenom inte inspirerat bredden... Eller, klubbarnas bristande engagemang i att arrangera tävlingar gör att vi inte syns utåt och vi rekryterar färre. Eller,
Sverige håller på¨att förlora sitt historiskt sett starka icke
kommersiella engagemang och det har blivit för dyrt att delta i klubbar
och förbund. Om man deltar så förväntar man sig betalt och som betalande
kund så vill man bli underhållen inte delta. Eller en kombination av två eller flera av dessa. Detta
tog väl 10 minuter och andra kan säkert komma på fler hypoteser som har
lika mycket eller mer stöd än att det skulle vara "för lite järnskrot
på bergen" som är den enda och absoluta orsaken.
OffLine User Deactivated
  2011-10-31 09:32:50    
´Jag har aldrig sagt att de är annat än hypoteser, på samma sätt som att det skulle vara för få bultar är. En hypotes skall bevisas, den är bara ett antagande tills den är bevisad. Curling, ca 5000 reg spelare, sen är det säkert fler som spelare det på hobby nivå, alltså ung. lika stort som Klättring... Och du har ju rätt dom är ledande, frågan är varför dom och inte vi? Ett par bevis för folkrörelser som har funkat bra och genererat resultat (Klättring kommer aldrig att bli en folkrörelse i Sverige!!!); Orientering, ishockey, fotboll, bandy, tennis, Badminton, skidåkning (både platt och backe) och det finns säkert flera exempel. Pingis var en folksport och vi hade betydligt fler än en världsstjärna, S var världsledande under 10 år. Sen har man tappat,.. "Spotify, Pirate Bay, Skype" Viktiga??? Spotify::Dyrt, jag använder Grooveshark. Pirate bay är väl inte ens ett dataprogram?! Det är ju bara en sökmotor som många andra. Och det är olagligt! Skype, finns ju många andra bra och bättre program. Sverige har/hade flest datoranvändare i Världen men jag tror inte vi är världsledande på datordesign bara för det. Jag vet inte en enda modedesigner från Sverige, så i mina ögon så är detta en svensk öken, symboliserar väl hur åsikt och fakta är olika saker... Så, att tro och tycka att man vet, är inte samma sak som att man har bevisat att det faktiskt är så. Och detta innebär fortfarande inte att mina hypoteser är rätt eller bra, bara att vi har olika kunskap och utgångspunkt.
OnLine Jens Larssen
  2011-10-31 09:54:08    
@ Jan: Eftersom vi diskuterar sportklättring är det ju tämligen ointressant att säga att Norge var bäst 1985 eftersom det då gällde trad och mixleder.
OffLine User Deactivated
  2011-10-31 10:00:33    
@ Jens, vad baserar du detta påstående på? Kan du vänligen ge oss en referens så att vi kan verifiera ditt påstående?
OnLine Jens Larssen
  2011-10-31 10:09:35    
Det är David Fält som sagt att Norge var bäst 1985 men på den tiden fanns det i princip inga sportklätterleder. Sportklättereran startade i slutet slutet på 80-talet då även de första tävlingarna arrangerades. So exempel så var det endast tillåtet att bulta på lead i USA fram tom 1986.
OffLine E *
  2011-10-31 11:32:05    
Jag försöker igen:Jag tror inte att mer bultar kommer att göra så att förbundet växer, det är otroligt många människor som idag klättrar som endast gör det inomhus och inte har en tanke på att klättra utomhus, inte för att det saknas lätta leder utan för att det inte är deras sak, de tränar klättring några timmar i veckan men är inte intresserade av utomhusklättring av olika orsaker, t.ex saknad av tid m.m. Nyckeln här är att få dessa inomhusklättrare att känna att förbundet gör något för dem, att de får någonting för de hundralappar som förbundet får om de blir medlemmar i en ansluten klubb, hur gör vi detta? Antagligen inte genom en större bultfond utan genom att ge dem mer för pengarna, en bättre försäkring, en bättre tidning och/eller ett billigare medlemskap i förbundet. Att dessutom få de hallar där man kan klättra utan att vara förbundsmedlem att börja främja förbundet mer, genom t.ex att informera mer eller till och med baka in förbundsmedlemskapet i hallmedlemskapet, kommer antagligen även det gynna förbundet. Morgan tar upp ett par olika bra synpunkter(/hypoteser) där bland "Om man deltar så förväntar man sig betalt och som betalande kund så vill man bli underhållen inte delta." låter ganska rimlig, det är ett problem överlag att folk inte vill ställa upp gratis, det är svårt att locka folk inte brinner 100% för sin sak att ställa upp gratis(och även då kan det vara svårt). Det är svårt att peka ut något som Norge gör bättre än Sverige, mycket iom att jag inte har någon större kunskap av norsk klättring och dess förbund (förutom deltagande i några nordiska mästerskap där), vilket naturligtvis gör allt till hypoteser, tankar och tolkningar av vad jag och många andra känner om denna frågan. Har någon info om hur de norska klubbarna fungerar, hur deras haller fungerar och hur den norska mentaliteten är? Jan, du bor väl i Norge om jag minns rätt, har du koll på om t.ex de stora kommersiella hallarna bakar in ett förbundsmedlemskap i sina medlemskap/träningskort och vad norrmännen får för sitt medlemskap i sitt förbund (det måste ju vara något mer än miljontals kronor till nya bultar)?  Förövrigt anser jag att 8a:s forum bör uppgraderas till 2000talet så det blir lättare att läsa, editera och citera det som skrivs i de olika trådarna...
OnLine Jens Larssen
  2011-10-31 12:27:15    
Emil: Jag delar din uppfattning på allt förutom på bultfrågan :) som är den stora skiljelinjen mellan hur de två förbunden arbetar. Jag menar att eftersom de två förbunden arbetar ganska lika förutom deras inställning till bultar så torde bultfrågan vara huvudförklaringen.
OffLine User Deactivated
  2011-10-31 13:11:52    
@ Jens, eller vilken som helst av mina föreslagna orsaker/hypoteser. På vilket sätt menar du att det är säkert att bultar är huvudorsaken? Ge oss lite mer påtagliga bevis än bara en åsikt. Eller blir det automatiskt rätt bara för att du tycker att det är så? Fast den frågan har du ju besvarat ett antal gånger redan misstänker jag... Du har ett antal andra hypoteser föreslagna nu så ge oss lite förklaringar varför dessa inte är lika relevanta? Att förbunden jobbar olika med en bultfond kan inte vara hela svaret, eller är du verkligen så inskränkt i ditt tänkade att du faktiskt tror det?
OffLine Bob Sleg
  2011-10-31 17:15:38    
Citat Jens: "norska förbundet styr mot och stöttar sportklättring med tex miljontals kr till bultstöd" Med en medlemsavgift till det svenska klätterförbundet på 826 480 (år 2010)kr blir det svårt att satsa miljoner på ett borrbultsprogram. Särskilt om man tycker ca 300 kr för medlemsskap (klubb och förbund), är för dyrt.
OffLine DWF
  2011-10-31 23:58:32    
Vad jag sager ar att sedan "sportiga" leder borjade goras kring 1985 (Pripps tex eller andra harda leder i 7c spannet trad/mix i tex gbg och Tunaberg) sa har Norge dominerat. Med undantag fran Said sa ar Sverige ett U land vad galler klattring i varldsklass. Att tala om "elit" och svensk sportklattring ar ju helt galet. Elit i Sverige ar ju inte samma sak som elit pa en global niva och det ar val det man ska jamora med. Eller ar det varldselit i Sverige som galler? Norge ar en klatternation med manga klattare i manga dicipliner pa varldselit niva.  Mittbo X 2 Therese Johansen Bjorn -Eivind  Artun Robert  Caspersen For att bara namna nagra samtida...
OffLine Jan Carlsson
  2011-11-01 08:42:03    
Jag vill bara berätta vad jag vet, har varit med och arrangerat en norges cup. Vet inte hur det är i sverige, men norge har en väldigt bra ungdoms grupp som kallas för Rekruttlaget. Har för mig att de till exempel måste delta i varje trenings samling för att få vara med i Rekruttlaget. De här samlingarna är i samband med Norges cup eller NM, sedan får de betalt för reseutgifter til dessa samlingar. Samlingarna är utplacerade runt landet, även de små samhällena  får samlingarna, bara de har en klubb som brinner för klättring. Har någon känsla att hallarna i små städer i norge håller bättre kvalite än svenska motsvarande hallar, se bara på Sogne dalen.
OnLine Jens Larssen
  2011-11-01 09:00:27    
@ DWF: Sportklättring har alltså inget att göra med trad och mix. Du verkar vidare ha glömt; Peter Bosma, Ingela Nilsson, Anja Hodann och Angelica Lind som var de tillsammans med Said Belhaj var nordens bästa tävlingsklättrare tom 2007. @ Bob: Du verkar ha missat att förbundet även får ett stort stöd från RF varje år.
OffLine User Deactivated
  2011-11-01 09:10:09    
För att nå framgångar inom en sport som klättring räcker det inte med fler bultar. Det vore som att hävda att våra bristande framgångar i löpning beror på bristande tillgång till löparspår. Sverige skulle kunna ha mer sportklättring utomhus, eller mindre. Men för att fler skall bli riktigt duktiga, och Sverige skall höja sig som sportklätternation, tror jag att många faktorer måste samverka. Låt mig i Morgans anda föreslå några: - Bredd. Med bred rekrytering fångas fler potentiella talanger in. Hur många möjliga Midtbös finns det därute som helt enkelt aldrig fått prova på klättring? - Eldsjälar på lokal nivå som vill agera mentorer, ragga pengar, arrangera resor, osv. Att sådana skall dyka upp kräver att andra faktorer också spelar in. - Pengar. Var finns branschen? Om man vill sälja fler klätterselar borde man vilja ha fler klättrare. Varför har vi bara en sponsrad klättrare i landet? Kan vi engagera kommunerna på ett bättre sätt? - Talanger. De kan dyka upp genom slump, men chansen ökar om det finns en bred rekrytering. Men talanger föder också talanger. Genom enstaka framgångar föds ett bredare intresse. Se tex sporten tennis under en period. - Kultur. En klätterkultur som peppar och tar hand om nya klättrare, och uppmuntrar de som jobbar hårt, som funktionärer eller som aktiva. - Medial uppmärksamhet. Om framgångarna märks genom att "hjältarna" syns utåt, blir fler intresserade av att börja träna, mer pengar blir tillgängligt, fler vill jobba ideellt, osv. - Kunskap. Välutbildade professionella tränare, tex. Det finns säkert fler saker att ta hänsyn till, och dessa faktorer samverkar och överlappar. Hur många av dem uppfyller vi? Vi har en ganska god bredd, åtminstone inomhus. Men i övrigt tycker jag att vi ligger risigt till. Att då helt blint fokusera på antal bultar tror jag därför är att missa komplexiteten i frågan. Men om vi kan börja adressera några av ovanstående punkter så kanske vi kan skapa en positiv spin.
OnLine Jens Larssen
  2011-11-01 09:23:10    
@ John: Det du skriver låter som ett framgångskoncept men frågan löd ju - Varför gick Norge förbi Sverige? Jag tror Norge har ungefär samma status som Sverige på 6 av de punkter som du nämnt förutom, Kultur där jag tror att det råder en stor skillnad vad gäller norska förbundets inställning till bultar som sprider ringar på vattnet. Har man inga lätta bultade leder ute så kommer ju inte juniorerna ut särskilt som det i Sverige från förbundshåll verkar vara den andra klassens klättring.
OffLine Peter Yakubenko
  2011-11-01 11:05:00    
@ Jens. But there exist easy bolted routes already, at least here around Stockholm, and plenty of them. But ok, let us imagine that we can somehow create even more. For example, we are allowed to bolt up all routes in Häggsta (+50 routes) and all routes at Dyviks Udd (+50 more). 100 new easy routes, but so what? One still needs a car to go there efficiently. Or do you think the kids would want to travel there 2-3h on their own with public traffic, like 3 days a week the whole summer?    You say on every occasion that out of the  group of youngsters whom you coached several have become wold-class sport climbers, like Said. And this is what's missing nowadays, again at least here in Stockholm. Someone who will want to train kids, as hard and as often as the kids will want and be able to (5 days a week?). Someone who will be ready to go to cliffs with them on every possible climbing day. I am ready to pay some 1000 kr/month for a kid (in addition to the gym-card cost) if we had  such a climbing school. And I am sure, there are others who will. How is the situation in Norway?
OffLine User Deactivated
  2011-11-01 11:18:22    
@ Jens: Jag tror varken du eller jag vet hur läget är i Norge på dessa punkter, det återstår att ta reda på. Poängen är väl att vi ska bli bättre, inte att vi ska jämföra oss med en specifikt land en specifik period. Du försöker genom att (utan någon grund) utesluta alla andra förklaringar till norges framgångar bevisa att vi måste bulta mer för att bli bättre som sportklätterland. Det är en grov förenkling och inte direkt intellektuellt hederligt.
OffLine DWF
  2011-11-01 12:05:47    
Jag ignorerar Bosma, Ingela etc for min poang var att Norge aldrig gick om Sverige. Sverige har alltid legat efter. Sedan ar det val semantiskt om lederna ar bultade eller inte Pripps ar en sport led sa som jag uppfattar sportklattring.  Men om det ar tillgangen pa bultade leder som ar den tranga sektorn sa har ju Sverige Johan Luhr som satt upp over 1000 leder.  Jag tror att de som har talang klattrar for lite ute och pa for fa olika stallen med olika stilar sa de blir inte sarskillt bra. Kolla pa Grandelius, han ar ju bra och har laggt en massa tid pa att klattra pa en massa stallen ute. 
OnLine Jens Larssen
  2011-11-01 12:23:03    
Som sagt jag spekulerar ju bara för att hitta en lösning på ett problem att vi svenskar har halkat efter på sportklätterarenan. Jag är halvt norrman och har mycket kontakt med just norska klättrare så jag har ganska bra koll på att sportklättrarna i alla fall inte känner sig motarbetade. @ Peter: Jag håller med dig om att det fattas tränare men det känns ju ganska meningslöst att vara tränare om det inte finns lätta bultade leder att klättra på. Kanske är det inte bultkulturen som är den främsta förklaringen till varför norrmännen numera är oss överlägsna men jag ser i alla fall ingen bättre förklaringen även om jag ser att flera andra bra förklaringar har presenterats.
OffLine Robert Andersson
  2011-11-01 19:44:36    
Om vi antar att det är sant att Norge har gått om Sverige, så följer det att Sverige någon gång tidigare har gått om Norge. Var det för att vi hade en liberalare bultetik än norrmännen och att svenska sportklättrare var mindre motarbetade?
OnLine Jens Larssen
  2011-11-01 22:19:48    
Den logiken stämmer tyvärr inte. Sverige behöver inte ha gått om Norge. Jag menar att Sverige sedan början på sportklättereran har varit bäst i Norden ända till 2007.
OnLine Jens Larssen
  2011-11-02 07:10:36    
@ Jan: När det gäller Norges mer liberala inställning till bultar så handlar det mer om en inställning och kultur mellan de både förbunden. Bara för att vi bultar upp några lätta leder i Sverige så skulle vi inte komma ikapp igen utan det handlar om en kultur som gör att fler vill bli medlemmar i förbundet vilket gör att förbundet får in mer pengar osv. Att det handlar mer om sportklättring i Bergsport etc att fler vill tävla mm. Bosma kom fram innan eller samtidigt som Belhaj. På tjejsidan var de svenska tjejerna överlägsna de norska på de flesta NM på 90-talet. Självklart var inte sverige bästa landet varje NM men generellt så var vi bäst och hade de bästa juniorerna mm.
OnLine Jens Larssen
  2011-11-02 09:43:27    
Jag har förtydligat med att det gäller sportklättring även om jag trodde det var självklart att vi inte pratar klättring och bergsbestigning sedan 1900- talets början. Ursäkta mig det var en miss. Alltså Sverige var generellt bättre än Norge fram tom 2007 men sedan har våra grannar gått om och är oss nu överlägnsa. Artikeln inleddes med en fråga om att det kanske var skillnader rörande förbundets bultinställning som är förklaringen. Vänligen istället för att bara förlöjliga min fråga/påstående, så kom istället med en annan förklaring för ngt måste det ju bero på.
OffLine User Deactivated
  2011-11-02 12:27:13    
@ Jens, du har ju redan  fått ett gäng som du inte har kommenterat, behöver du fler?
OnLine Jens Larssen
  2011-11-02 12:43:48    
Men för det "gänget" har man ju inte sagt att det finns någon skillnad mot Norge...bara att det går att förbättra och det har jag sagt att jag håller med om.
OffLine User Deactivated
  2011-11-02 12:50:04    
Öhh, då tycker jag du skall läsa en gång till: Varför gick Norge förbi Sverige? Om man lägger ner lite energi så finns det en massa hypoteser: Det kan ju bero på att det finns mer berg i Norge, alltså bättre förutsättningar? Eller, Det finns så många gym i Sverige så intresset för uteklättring har gått ner. Eller,  förbundet tappar medlemmar för att gymen suger upp klättrare men dessa blir inte medlemmar i SKF. Eller, Andra utomhussporter i Sverige har upplevt samma nedgång, Ergo, svensken är lat och ointresserad av utomhussport. Ett stöd för den hypotesen är väl att det är fler Danskar som klättrar på Kullaberg än svenskar... Eller, Allt tjafs på den största klättersiten i världen (som råkar vara svensk) gör att de som är lockade till klättring tror att vi alla är en hög med muppar och börjar med curling istället. Eller, Förbundets stöd för elit (tidigare) har gjort att man har tappat bredden och därigenom förlorat den framtida eliten. Slutsats, skit i eliten och satsa på barn och ungdom. Eller, Satsningen på bredd har gjort att man har glömt eliten och dom har tröttnat och därigenom inte inspirerat bredden... Eller, klubbarnas bristande engagemang i att arrangera tävlingar gör att vi inte syns utåt och vi rekryterar färre. Eller, Sverige håller på¨att förlora sitt historiskt sett starka icke kommersiella engagemang och det har blivit för dyrt att delta i klubbar och förbund. Om man deltar så förväntar man sig betalt och som betalande kund så vill man bli underhållen inte delta. Eller en kombination av två eller flera av dessa. Detta tog väl 10 minuter och andra kan säkert komma på fler hypoteser som har lika mycket eller mer stöd än att det skulle vara "för lite järnskrot på bergen" som är den enda och absoluta orsaken.
OffLine Robert Andersson
  2011-11-02 13:26:27    
Jens: "Den logiken stämmer tyvärr inte. Sverige behöver inte ha gått om Norge. Jag menar att Sverige sedan början på sportklättereran har varit bäst i Norden ända till 2007." Jag tänkte på det, men logiken håller ändå. Låt säga att för 100 år sedan så låg båda länder på samma nivå vad gäller sportklättring, säg 0. Om Sverige 1988 låg på 4 och Norge på 2, så har Sverige gått om. Så frågan kvarstår, varför blev Sverige "dominant" över Norge under denna eran. Var det för att de stackars 80-talsnorrmännen, till skillnad från de svenska, kände sig motarbetade av sitt förbund och hade en betydligt mer restriktiv bultpolicy? Jag vet inte, vet du?
OnLine Jens Larssen
  2011-11-02 14:29:56    
@ Robert: Om en person tar ledningen i ett lopp så går man inte om som du säger. Det kallas att ta ledningen :) Varför Sverige startade sportklätterloppet bäst har jag ingen aning om. @ Morgan: Tack för dina förslag som dock spretar så mycket åt olika håll så jag inte tror på dem. Men visst kan du ha rätt på några detaljer. Glöm inte att min tex inte bygger på järnskrot utan att det användes som exempel i artikeln. Norge stöttar sportklättring medan Sverige motarbetar den. Ett exemple på detta är bultningen men det finns annat tex Bergsport osv. Grundfrågan är ändå hur kan man göra och vända skutan rätt...
OffLine DWF
  2011-11-02 15:01:45    
Detta ar ganska off topic men jag postar detta har trotts detta.  @ Jens, det ar ju inte alltid vi drar jamt eller delar uppfattning om klattring, men 8a ar en unik och en mycket bra site. Du med de begransade resursser gor ett enormt jobb. Det ar klart att Jappe har ratt att det vore bra med en hogre journalistiskt ambition men vi alla som postar i dessa "debatter" mast nog se saker ur Jens perspektiv, han ar inte journalist och det fins inga pengar till det och vi far val utga fran att Jens gor sa gott han kan.  Vi borde kanske alla gora ett mer gravande jobb innan vi postar. Nu tar debatten en ny vandning nar med frgestallningen hur vi vander skutan. Jag tjatar om klattring sett ur ett bredare perspektiv och jag kan forsta om jag ar trottsam eftersom jag tar upp saker som inte bara handlar om bultklattring. Men for mig ar sportklattring inte samma sak som bultklattring. Jag sportklattra pa Cima Ovest i sommras enligt min syn pa sportklattring.  Anledningen till att debatterna blir lite vildvuxna och att vi ibland talar forbi varandra ar att forbunder ar sa vardelosa. Det borde vara pa forbundets icke existerande forum som manga av dessa debatter borde halla till. Jag tycker det vore kul om du ville bredda 8a och posta mer nyheter om cutting edge climbing in general not just about bolt clipping. Sorry nu blev det engelska. Men det ar en oppen marknad och kanske skulle det dra in nya annonsorer? Vad vet jag. 
OffLine DWF
  2011-11-03 11:49:36    
Jappe du har helt ratt. Ett problem med svepande generaliseringar som ofta inleder dessa "debatter" ar att de inte inte avgransar fragestallningen. Sedan ar ju sport klattring sa mycket mer an att bara klippa bult. Och har maste Jens och 8a inleda en mer pragmatisk hallning och se att sport klattring kan vara sport klattring trotts att det inte ror sig om 20m med 10 klipp.  Min poang ar att 8a missar en jatte marknad av hungriga klattrare genom att vara sa smala nar det uppenbart saknas en annan platts att spraya ut sina asikter pa. Och det ar klart det betyder en massa vad som sags och skrivs. Personligen skulle jag vilja citera mig sjalv och inleda alla inlagg med "Som jag sa riktigt papekat i otaliga tidigare inlagg..." Skamt a sido vi far val alla tack for att 8a fins och gora vart basta for att peppa Jens att vara mindre sensations spridare och mer analytisk i sina debatter.  Den har bult teorin verkar vara rena fantasin eller lika sannolik som att genpolen ar taskigt fordelad over varlden. 
OffLine Bob Sleg
  2011-11-03 14:37:17    
För att återknyta till Jan Pålsgårds invändningar mot Jens argumentationsteknik har jag tagit fram några citat från Jens ur denna och andra trådar. Och, jag förstår, i ärlighetens namn, inte heller vad Jens vill... Ang bultpolicy, där det blåser från ena hållet: "Jag har redan varit med på bultmöte och det slutade som sagt med att det var jag personligen som tyckte att man skulle göra den mer konservativ." "BKK har arbetat ett år med en reviderad bultpolicy men jag tyckte alltså den skulle skriva om den mer konservativt." "Under alla dessa år så har alltså ingen av alla dessa tradbeivrare lyckats få den mer konservativ utan till slut så var det en sportklättrare som fixade detta." "Den senaste reviderade bultpolicyn föredrags på ett möte för två månader sedan och då var jag den som föreslog att den skulle göras mer konservativ. Detta har jag föreslagit i flera år men som sagt inte fått stöd för. " Men sedan vände vinden: "Göteborgs KK var också den första klubb som bildade en bultpolicy som förbundet utgick ifrån när man skulle införa bultpolicy nationellt. " "Jag har tex i 18 års tid blivit motarbetad när det gäller bultning på det lokala planet av Göteborgs klätterklubb."
"I Norge har man ingen eller en betydligt liberalare bultpolicy vilket gör att fler kan klättra ute och att inte sportklättrarna känner sig motarbetade i Sverige."
OnLine Jens Larssen
  2011-11-03 16:14:05    
@ Bob: Du måste skilja på att jag tycker att det ska råda en mer konservativ bultpolicy på Bohusläns tradområden jämfört med att jag tycker bultpolicyn ska vara mer liberal på sportområden. Vidare så måste du skilja på att jag menar att en tänkbar förklaring till att vi har halkat efter Norge är att det svenska förbundet är mer negativa till bultar och vad jag personligen tycker om bultpolicy. Jag skulle ju tex kunna tycka att bultar ska förbjudas och samtidigt säga att detta är förklaringen till att Sverige har halkat efter. I övrigt så är det bara att skicka förslag till nyheter till mig som man tycker jag missat att lägga upp. Jag kan hålla med om att det hade varit bra att höja den journalistiska nivån på 8a...jag gör så gott jag kan :)
OffLine Bob Sleg
  2011-11-03 16:51:25    
Är det alltså så att du tycker att just vissa "klätterområden" i Bohuslän skall omfattas av en mer konservativ bultpolicy, men att andra områden runt Göteborg och övriga Sverige skall Svenska Klätterförbundet satsa 100 000-tals kronor på borrbultar? De trådar jag läst och de citat jag bifogat är vad jag vet om vad du tycker om bultning. Jag hade bara inte förstått att bara just vissa områden i Bohuslän omfattades av din syn på bultpolicyn. Jo, jag förstår att skilja på vad du tycker om bultpolicy och vad du tycker är en möjlig förklaring till den låga nivå, jämförelsevis, som svenska klättrare har. Mitt inlägg handlade om, "off topic" förvisso, uppfattningen att du byter åsikt om samma sak, bultar, beroende på tråd.
OffLine User Deactivated
  2011-11-03 17:38:02    
Hej, Lite research kring den ursprungliga "debattartikeln" ger följande: Faktafel 1: Medlemsutvecklingen i svenska klätterklubbar har inte backat de senaste åren. Antalet har legat ganska jämnt kring 6000 medlemmar sedan ett antal år tillbaka. Sen kan man tycka vad man vill om det, med tanke på att fler har börjat klättra, men det är fakta i alla fall. Faktafel 2: Sverige har inte fler klättergym än Norge. Enligt NKF:s hemsida finns 93 inomhusväggar i Norge, söker vi på klatterforbundet.se hittar vi 57 klätterväggar. Det kanske finns några väggar i Sverige som inte finns med i förteckningen, men att det skulle vara fler än i Norge stämmer alltså inte. Faktafel 3: SKF jobbar inte med bultförbud. SKF har - med klubbarnas hjälp - tagit fram en bultpolicy, som är en rekommendation och ett hjälpmedel för nyturskreatörer i Sverige. Den ger utrymme för både mer liberal och mer restriktiv bultning i olika områden. Men som sagt, SKF jobbar inte med bultningsförbud. Faktafel 4: Det här är kanske mer ett ifrågasättande av fakta, men det gäller påståendet att Sverige dominerat i Norden inom sportklättringen från 80-talet fram till 2007. Jag gjorde lite research på "cutting edge"-sportleder i Norge och Sverige sedan sportklättringens intåg och fick fram följande lista (korrigera gärna eventuella felaktigheter). Jag tog med både Stockholm och västkusten för att ge ett lite bredare svenskt perspektiv. Ev finns det några turer från andra delar av landet som borde vara med, men följande ger förhoppningsvis en fingervisning: Sverige Stockholm 1985 Kilroy 7c+ Anders Lundahl (idag trad) 1988 Kosmos Kid 7c+ Johan Luhr 1989 Zorro 8a(+) J Luhr 1990 El Capitan 8a+ A Lundahl 1990 Eliminator 8b Tomas Hansson 2002 Små rosa moln 8b+ Peter Bosma 2004 Gränslandet 8c Peter Bosma Västkusten 1990 Carlsberg export 7c+ J Luhr 1991 Abstrakt 8a Henrik Sennelöv 1996 Pirayaklubben 8a+ Calle Sellman 2000 Creutzfeldt-Jacobs syndrom 8b Said Belhaj 2000 Kriminell kantarell 8b Stefan Olsson 2008 Leroy 8b+ Björn Strömberg 2009 Trinty 8c Magnus Högström 2011 Captain Caveman 8c+ S Belhaj Norge 1982 Stillheten 7b+/7c H C Doseth 1984 Thoresen 7c Marius Morstad 1986 Stive Dempere 7c+ M Morstad 1987 Kvantespranget 8a Alv Borge 1988 Marathon 8b Per Hustad 1989 Microkosmos 8a+ Jacob Norman 1991 Morrison Hotel 8b+ Håkon Hansen 1995 Pump Fiction 8b+ Martin Reimers 1998 Fryktelig i tvil 8c Robert Caspersen Jag vet inte, men att påstå att Sverige dominerat på sportklättersidan i en jämförelse mellan Sverige och Norge, åtminstone utomhus, känns lite tveksamt, eller? Ovanstående lista indikerar väl snarare att Norge legat före oss hela tiden. Jag började göra lite research på tävlingssidan också, men tyvärr är dokumentationen inget vidare så det har jag inte hunnit med (någon annan - Jens? -får gärna plöja igenom gamla nummer av Bergsport och Klatring och/eller andra källor för att redovisa resultaten). Sen är det ju obestridliga fakta att det norska förbundets klätterklubbar har ca dubbelt så många medlemmar totalt som det svenska. Och visst har SKF mycket att jobba med, och det handlar givetvis inte bara om medlemstalen. Men det tål att sägas igen, SKF är inte "dom", det är "vi". Vidare finns intressanta aspekter i flera av inläggen i tråden, kanske återkommer jag med kommentarer kring dessa. En liten kommentar kring SKF:s budget som avslutning: Jens, du antydde i ett tidigare inlägg att SKF skulle kunna plocka av bidraget från RF för att finansiera bultning. Om så skulle ske, finns det inte en risk att vi då får läsa här på 8a att det inte alls är SKF, utan RF, som stöttar bultning? ;-)
OffLine Robert Andersson
  2011-11-03 17:48:18    
Grymt jobbat Jonas!!
OffLine DWF
  2011-11-03 18:13:11    
Hatten av for Jonas.  Norge rules. Jag funderar pa att lista deras alpina framgangar och jamfora dem med Svenska... Men da far vi ju skamms nagot sa ofattbart att det ar lika bra att kasta yxorna i floden.
OnLine Jens Larssen
  2011-11-03 21:08:05    
Bra jobbat Jonas: Det är ett obestridigt faktum att, 1. Norge har gått ifrån Sverige de senaste åren 2. Att de båda förbunden har olika inställning till bultning Kanske var min debattartikel lite tillspetsad för att visa detta och få en reaktion. Svensk klättring är inne i en mycket dålig utvecklingsfas och det var detta jag önskade visa. Frågan är nu vad vi kan göra för att komma ifatt Norge? @ Bob: Jag har hela tiden sagt att man ska dela upp områden i trad med mycket konservativ bultpolicy och områden med sport med en liberalare bultpolicy.
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 08:25:18    
@ jens. Intressant att du ser det så. Det "obestridliga faktumet" bestreds ju just med obestridliga fakta. Om man får lita på Jonas research så ligger norrmännen konsekvent sedan 1985 ett par år före i gradutvecklingen. Sen är det förstås trevligt att du nu tycker det är intressant att fråga sig hur vi ska komma ifatt Norge. Det hade jag ett långt svar på tidigare i tråden, men då hänvisade du till att tråden handlade om nåt annat. *suck* Beträffande påståendet att Bergsport diskriminerar sportklättring så kan jag bara be dig läsa tidningen nån gång. Sportklättring märks inte minst på gallerisidor och omslag (3 av 9 omslag sedan jag började). Sett  över tio år har det varit drygt dubbelt så många omslag med sport som med trad. 17 sport, 8 trad, 4 is, 7 boulder, 2 tävling, 1 bigwall, 2 porträtt. Detta skrev jag till dig för någon vecka sedan, men på något mystiskt sätt så biter inte fakta här heller.
OnLine Jens Larssen
  2011-11-04 10:15:51    
Som jag skrev från allra första början, "Medan Norge har 6-7 seniorer och juniorer i världsklass så kan Sverige endast stoltsera med Matilda Söderlund och Said Belhaj." Det är ett obestridigt faktum att Norge har gått ifrån Sverige de senaste åren. Varför är det på detta sättet? Vad gör Norge annorlunda än Sverige? Ditt långa svar hur vi kan bli bättre var ju bara generella förslag på samma sätt som Morgan hypoteser. Sådant kan ju vara intressant men det viktigaste i denna fråga är väl att se på skillnader mellan hur Norge och Sverige jobbar för att kunna förklara varför Norge har gått ifrån? Jag skrev ju tex att jag tror att Norge jobbar ungefär på samma sätt på 6 av de punkterna som du hade förbättringsförslag på. Det enklaste för att komma ifatt Norge måste väl vara att titta på hur de jobbar och försöka kopiera detta...och för mig är den stora skillnaden hur förbunden jobbar just inställningen till bultar.
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 10:25:53    
Utryckligen skrev du: "Fram tom 2007 var Sverige den klart ledande klätternationen i Norden" Bestäm dig! Erkänn istället att du skrev ditt inledande foruminlägg (för en debattartikel är det bestämt INTE) enbart på känsla och att Jonas plockade fram fakta som raserade ditt uppenbart felaktiga påstående.  Varför tävlingsklättringen ser ut som den gör i Sverige är väl ingen hemlighet. Förhoppningsvis jobbas det hårt på den fronten från både förbund och aktiva.  / Magnus
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 10:40:59    
Top 10 Lead SWE 1 12 070 Geir Söderin 1986 SWE Östersund 2 11 340 Erik Grandelius 1990 SWE Dalby 3 11 197 Lawrence Dermody 1983 SWE Stockholm 4 10 684 Mikael Andersson 1978 SWE Östersund 5 10 661 Magnus Högström 1985 SWE Göteborg 6 10 627 Axel Hultqvist 1989 SWE Sävsjö 7 10 620 Johan Luhr 1961 SWE tullinge 8 10 580 Per Holm 1982 SWE Stockholm 9 10 555 Martin Idegren 1985 SWE Alès, Göteborg 10 10 520 Henrik Johansson 1980 SWE Göteborg Top 10 Lead NOR 1 10 988 John Henry Nilssen 1988 NOR Bergen 2 10 930 Eirik Birkelund Olsen 1990 NOR Tromsø 3 10 851 Lars Ole Gudevang 1976 NOR Sogndal 4 10 642 Jarle Kalland 1983 NOR Bergen 5 10 595 Hannah Midtbø (f) 1990 NOR Oslo 6 10 425 Jakob Heber Norum 1996 NOR Oslo 7 10 406 perry pelikan NOR oslo 8 10 337 Søren Wold NOR Romsdalen 9 10 320 Terje Strøm 1976 NOR 10 10 292 Anders Kvåle Farestveit 1995 NOR sogndal Top 10 Boulder SWE 1 10 261 Daniel Andersson 1984 SWE Stockholm 2 10 160 Geir Söderin 1986 SWE Östersund 3 10 127 Erik Grandelius 1990 SWE Dalby 4 9 750 Rob Gajland 1987 SWE Preston (UK) 5 9 555 David Sjöquist 1987 SWE Karlstad 6 9 505 Erik Carlsson 1985 SWE Norrköping 7 9 500 Patrik Gelin SWE Stockholm 8 9 500 Lawrence Dermody 1983 SWE Stockholm 9 9 400 Ry Morrison Romero 1980 SWE Stockholm 10 9 152 Olof Eriksson 1971 SWE Stockholm Top 10 Boulder NOR 1 10 106 Steffen Breivik 1985 NOR Trondheim 2 10 050 Therese Johansen (f) 1990 NOR Stavanger 3 10 012 Eirik Birkelund Olsen 1990 NOR Tromsø 4 9 765 Morten Gulliksen 1970 NOR Oslo 5 9 703 Tarjei Hamre 1993 NOR Trondheim 6 9 650 Torstein Magnussen 1985 NOR Stavanger 7 9 603 Maria Davies Sandbu (f) 1992 NOR Trondheim 8 9 209 John Henry Nilssen 1988 NOR Bergen 9 9 055 Lasse Steinmoen 1987 NOR Lye 10 9 003 Stian Engelsvoll 1981 NOR Stavanger Exakt hur och när gick Norge om Sverige? Jag kan inte se det i ovanstående material!?  Kanske någon orkar med att plocka fram tävlingsresultat från NM för de sista 10 åren?  Edit: Det här forumet behöver en bättre kodning...  Som det är nu går det inte ens visa en enkel JPG eller citera andra inlägg på ett vettigt sätt!
OnLine Jens Larssen
  2011-11-04 11:09:25    
Debattartikeln/Foruminlägget utgick och inleddes med, "Medan Norge har 6-7 seniorer och juniorer i världsklass så kan Sverige endast stoltsera med Matilda Söderlund och Said Belhaj." Magnus Midtbö, Hannah Midtbö, Therese Johansen, Maria Davies Sandbu, Jakob Heber Norum och Tina Johansen Hafsaas kan idag alla sägas tillhöra världseliten och det finns säkert någon jag har glömt. Detta är ett nytt fenomen och fram tills för några år sedan hade Norge bara en person i världseliten = Magnus Midtbö. Samtidigt så kan sägas att Sverige tidigare har haft många i värlseliten: Peter Bosma, Ingela Nilsson, Anja Hodann, Angelica Lind, Magnus Högström, Said Belhaj och säkert har jag även här missat någon. Jag upprepar alltså ursprungsfrågan, "Varför gick Norge förbi Sverige?" Jag kan hålla med om att mina övriga exempel var lite tillspetsade för att få reaktion på min ursprungsfråga där hittills endast bultpolicyn presenterats som en jämförbar skillnad mellan hur förbunden arbetar. PS Jag kan tänka mig att skriva om debattartikeln så den inte känns så provocerande som den gjordes...men med samma grundfråga - Varför gick Norge förbi Sverige? Varför har Norge kunnat få fram flera världsstjärnor medan Sverige har tappat sina?
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 11:25:35    
Nej du inledde med: "Fram tom 2007 var Sverige den klart ledande klätternationen i Norden men idag har Norge passerat på alla plan förutom på trad och deras överlägsenhet bara ökar." Läs översta inlägget i tråden.  Det är ingen idé att ens spekulera i svaren på din fråga eftersom du förmodligen redan sitter på "facit". Är det inte enklast att du presenterar den verkliga orsaken så kan vi lämna det här? ;-)
OffLine DWF
  2011-11-04 12:11:38    
Intressant att det nu rader TOTAL koncensus om att jag hade ratt redan i mitt andra inlagg i denna debatt.... Vi kan ju spekulera i varfor Nogre gick om Sverige eller fundera pa hur Sverige ska gora for att havda sig i ett internationellt perspektiv. Tror det senare ar mer konstruktivt.  Svaret ar dock svarare.  1. Forbundet och forbundsledningen maste borja fungera. Detta forutsatter klubbar som kan ge instruktioner, prioriteringar och riktlinjer som sedan Forbundet utrattar.  2. Overlamna allt tavlande till klubbar och klatterhallar. Dar kan det sannolikt vaxa battre.  3. Prioritera = Kasta ut skidalpinisterna, besluta om det ar bredd eller elit man ska sattsa pa samt villka grenar av klattring som har bast mojlighet att fora klattringen fram. Jag tror pa spinoff effekter. Inte saker att tavlingsklattringen ska fa sa mycket pengar som den far det ar ju uppenbart att kasta pengarna i sjon.  4. Mer individansvar for de tavlande och mindre foreningsverksamhet och byrakrati.  Nagon kan sakert komma med fler och battre prioriteringar. 
OffLine Bob Sleg
  2011-11-04 12:42:57    
Grundfrågan och Jens tes i 1:a inlägget: " Är det helt enkelt så att den enklaste förklaringen till denna
utvecklingen är hur det norska förbundet styr mot och stöttar
sportklättring med tex miljontals kr till bultstöd till klubbarna med
SKF har jobbat med bultförbud?" Angående medel för bultar i Norge, var pengarna kommer ifrån och vart de går: http://www.norsk-klatring.no/NKF/Mer-boltestoette
OffLine Emil Eriksson
  2011-11-04 13:38:08    
Vad är det som säger att Norges förbund är så mycket bättre då? I dokumentären om Magnus Midtbø sa de ju att han mer eller mindre gjort allt själv. Från att skaffa sponsorer till träningsupplägg. Vad jag är nyfiken på är vad de norska klubbarna gör för sina medlemmar. Om de ordnar aktiviteter eller annat som skapar gemenskap. I Sverige har jag en känsla av att det är mer en mentalitet av att betala din avgift och sköt dig själv. Möjligtvis har vi ett seminarie du kan komma på. Och vad gäller elit så anser jag att man måste bygga från grunden. Att ordna förutsättningar att ta hand om barn som vill börja klättra och sen skola in dem i tävlandet. Får man 100 barn i en klubb kanske ett par av dem har chansen att nå elit. Annars får man enbart lita på turen att de få som kommer är sådana talanger att de utvecklas tillräckligt mycket. Och att Norge har en period med många duktiga är kanske inte så konstigt med tanke på hur oorganiserad klättringen är. Ibland händer det att flera talanger kommer under samma period, samtidigt som det kan vara perioder utan en enda. Får vi mer struktur på träningen av ungdomar så kommer antagligen det jämnas ut och det kommer vara en jämnare tillförsel av duktiga idrottare.
OnLine Jens Larssen
  2011-11-04 15:54:11    
@ DWF: Bra förslag som jag håller med dom. @ Bob: Bra sammanfattning @ Emil: Det kan vara så att Magnus har gjort det mesta själv men för tex Said så har han ju ofta blivit motarbetad för hans bultning mm. Bakom kulisserna så drivs tex nu en kampanj med att choppa bultar han nyligen har satt upp i Bohuslän. För övrigt så håller jag med dig om att man måste bygga från grunden. Jag har försökt driva den tesen i 15 år men förbundet har istället satsat mycket elitistiskt med några få utvalda via Bosön. I en annan tråd så har ju tom förbundskaptenen föreslagit ett nytt tävlingskoncept som främst ger möjlighet att bredden ska få klättra mer på tävlingar. Liknande tankegånger och förslag har förts fram under 10 år till TK och under tiden så har i princip Svenska cupen lagt ner och Juniorcupen för en tynande tillvaro. I Sverige så har förbundet försökt bygga upp en träningsverksamhet som fokuserat på inomhus. När Mats Engquist gjorde ett läger med mig utomhus så fick han kritik för detta. Jag har ända sedan jag tränade 9 juniorer på 80 talet, varav 7 fick det som en livsstil försökt påverka förbundet i en icke elitistisk och utomhusfokusering utan någon framgång tyvärr.
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 16:31:13    
Du tar upp det så ofta och jag vet inte vilken kritik du syftar på så jag vill svara på vilken kritik som framfördes från SKF i samband med utomhuslägret i Bohuslän. Vid tidpunkten satt jag som ledamot i förbundsstyrelsen med ansvar för bland annat Barn och Ungdomsverksamheten. Det har aldrig funnits kritik från min eller andra ansvarigas sida med utgångspunkt ifrån att ungdomarna skulle klättra utomhus! De diskussioner som fördes gällde i första hand formalia kring finansieringen. Dåvarande idrottslyftet var menat att stödja klubbarna ute i verksamheten. Jag ville, som ansvarig inom SKF, bland annat att en lokal klubb skulle ansöka om pengarna istället för att BoU skulle stå som arrangör. Detta helt enkelt för att följa målet med att pengarna skulle bygga upp en långvarig verksamhet ute i landet. Generellt var exempelvis pengar från idrottslyftet inte menade att gå till inkomstbortfall för ledare och föräldrar (vilket det i slutändan inte heller gjorde i det här fallet men det diskuterades). Vidare ville vi att det inte skulle vara helt fritt utan att den del av kostnaden skulle finansieras av de aktiva (tror det rörde sig om 500 kr och jag har glömt bort anledningen till detta). I övrigt vill jag minnas att vi var överens förrutom att vi ställde oss kritiska i efterhand till hur informationen gått ut till klubbarna. Här fick inte alla klubbar information om att lägret (som hade begränsade platser) skulle hållas i tillräckligt god tid utan när väl bergsport kom ut var det mycket kort tid till sista anmälningsdatum. Detta resulterade i att alla platser i stort sett fylldes av klättrare från Solna KK. Inget fel i det men det hade kanske sett annorlunda ut i fall det varit mindre bråttom och ungdomar från hela landet fått samma möjligheter till att delta i lägerverksamheten. Det går rykten om vem som egentligen drog ekonomisk nytta av nämnda läger. Huruvida detta bara är rykten eller inte vill jag hålla osagt men det är inte smickrande för de inblandade. Mats E är dock inte en av dessa utan han har hela tiden arbetat för ungdomarnas bästa. Även om vi inte alltid varit överens om vägen har intentionerna från båda sidor varit goda och målet detsamma. Mvh / Magnus Eriksson Brändström.
OnLine Jens Larssen
  2011-11-04 16:55:47    
Mats Engquist har enbart sagt till mig att han fick kritik och kände sig motarbetad för för att ha medfinansierat lägret i Granitgrottan. Jag har för mig att förbundets totala kostnader för detta var ca 6 000 kr och då ingick allt förutom fickpengar under tre dagar i Bohuslän för ca 12 juniorer. Kanske var summan lite högre men det måste väl anses som mycket billigt. 6 000 kr för 12 barn och tror jag tre vuxna under tre dagar får väl anses väldigt billigt...men låt oss nu inte tappa tråden. Hur kan förbundet göra för att komma ikapp Norge? Kanske ska man publicera nyheten att Matilda har onsightat 8a...och inte bara fokusera på bergsbestignings nyheter på sin Face book sida? Detta skulle ju sända ut nya signaler till Sveriges sportklättrare och tex göra att de går med i en klubb.
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 17:10:19    
Vid tidpunkten satt jag, som tidigare nämts, i förbundsstyrelsen med ansvar för bl.a BoU. Därmed var jag även delaktig och hade insyn i de flesta beslut kring ansökningar som rörde idrottslyftet. Du har inte hela bilden och totalkostnaden för lägret var 1400 kr per deltagare, dvs sammantaget nästan 17 000 kr. Merparten finansierades via idrottslyftet. Men skit samma, kontentan är att det inte framförts kritik mot att lägret anordnades utomhus från klätterförbundets sida! Detta är jag helt säker på eftersom diskussionerna gick mellan mig och Mats! Jag är väl dessutom, per definition, främst att betrakta som sportklättrare, utomhus .  mvh / Magnus
OnLine Jens Larssen
  2011-11-04 18:25:12    
Bra...men låt oss gå tillbaka till ursrungsfrågan Varför gick Norge förbi Sverige? Jag anordnar gärna fler läger och tex i somras hade jag i Horaks regi ett 20-tal juniorer i Bohuslän igen. Detta är väldigt bra investerade pengar anser jag. Vi planerar att göra samma sak eller större nästa år. På detta sätt kan vi komma ikapp Norge tror jag.
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 19:21:00    
Det tror jag också! Ungdomar behöver även lära sig klättra utomhus då de ofta inte har möjlighet att lära sig detta på annat sätt. Mats försökte dra igång lägerverksamhet i olika delar av landet vilket är en bra idé. Jag anser dock fortfarande att förbundet ska stimulera klubbarna till att själva utföra detta arbete. Annars blir det bara punktinsatser utan långsiktigt mål.
OnLine Jens Larssen
  2011-11-04 19:42:53    
Skrev precis om Kvibergs juniorläger i Siurana. De gjorde detta helt på egen hand utan stöd av förbundet. Hur menar du att förbundet ska kunna "stimulera" klubbarna att göra ngt sådant?
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 19:53:21    
Bland annat genom ekonomiskt stöd via idrottslyftet (går ut i december 2012). Samt fortbildning och hjälp ute i klubbarna med att överhuvudtaget dra igång en fungerande ungdomsverksamhet. Kan Kviberg ordna läger på egen hand har de kommit så pass långt att de kanske inte längre är i behov av stöd!?  Målet bör vara att få klubbarna att förmå sig arrangera aktiviteter för sina medlemmar utan att göra sig beroende av tillfälliga statliga stöd.
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 20:01:53    
NÄ NU.... Jag lovar, jag lämnar 8a för gott snart men en sak har jag kvar. Låt oss INTE GÅ TILLBAKA till ursprungsfrågan, det är INTE skitsamma. 1400  kr per deltagare till en summa av 17000 är inget att lämna bara sådär. Jag var med på det där lägret tillsammans med Jens och Björn S. Det var ett veritabelt skitläger. Ungdomarna klättrade medan Jens smattrade på en massa trams om lifestyle.  Ungdomarna klättrade på lördag och Jens handlade pasta och 5-6 pestoburkar som vi fick käka bara sådär med lite läsk. Resten av kvällen ägnade Jens åt att dela ut 8a-t-shirts (rena reklamskampanj som han borde ha bekostat själv) och snacka ungdomarna trötta med lifestyle och skällde ut två 14-åriga flickor när de undrade om de verkilen inte fick duscha. Sova gjorde vi i någon av Jens vänners stuga, vissa lyckligt lottade i sängar och andra på Jens lubtpaddor på golvet. Själv drog han hem till Göteborg att sova i egen säng medan jag blev ensam med ansvaret för hela gänget (två föräldrar fanns med).  Dagen efter klättrade ungdomarna 2-3 timmar och det blev dags för hemfärd. Sammanlagt hade Jens köpt några paket pasta, några korvförpackningar och en kasse frukt. Min ersättning blev ett par Borealskor som kostade 800 kr i butik men som Jens givetvis köpte utan moms via 8a.   Jens ledarstil var bokstavligen usel, vi andra "ledare" fick inte syl i vädret och han valde de två duktigaste klättrarna till sina personliga favoriter under hela helgen på ett sätt som fick mig att koka av återhållen ilska. Än idag är det faktiskt det sämsta jag har sett. Än idag påminer mig flera av deltagarna hur det kasst det hela var.  Vad exakt var värt 17 000 av skattebetalarnas pengar? 
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 20:02:53    
Du kan inte skilja på klubbarna och förbundet på det sätt som du gör. Det är förmodligen den synen som gör att vi "halkat efter" Norge. Klubbarna ÄR klätterförbundet och Svenska Klätterförbundet ÄR i sin tur en del av Riksidrottsförbundet (och Svenskt Friluftsliv).
OnLine Jens Larssen
  2011-11-04 22:15:16    
@ Carlos: Varför är du ofta så arg på forum? Tänk om det som Plast Ken säger inte stämmer? Vad beträffar vad ungdomarna tyckte så fick vi idel lovord. Oscar Krumlindes pappa skrev tex, " Ett stor tack till dig, Carlos och Björn för ett trevligt klätterläger/helg i Bohuslän. Ni har på ett härligt sätt gett ungdomarna en bild av livsstilen klättring där de fått prova på allt från att klättra, bulta leder till att skapa bra gemenskap. Vi hoppas alla på en fortsättning till nästa säsong och möjligheten att under er ledning på nytt få uppleva den fina klättring som västkusten kan erbjuda. Tack!" Artikel från Fredrik Wallebo som avslutas " Det sista jag vill säga är tack! För alla som var där och alla som har varit med och gjort detta möjligt." Jag har ju varit tränare i 20 år och sju av de åtta jag tränade tillhörde Sverige eliten och har klättring som en livsstil idag. Dessa åtta personer har jag varit med på ca 15 träningsläger med samma koncept. I somras häll jag ett liknande läger med 20 pers från juniorlandslaget och Nicke tyckte det var så lyckat att han vill utöka det till nästa år. Varför vill du sprida ut information som säger att jag är en dålig tränare när grundfrågan är Varför gick Norge förbi Sverige. De juniorer som jag tränade var flera av dem ledande i Norden under många år. Vänligen sluta med dina påhopp...
OffLine User Deactivated
  2011-11-04 23:42:41    
Jens,Jag fick samma siffra av dig en vecka innan lägret medan jag tränade på Fabben, exakt samma siffra fick jag senare av Mats Engkvist vid ett mailsamtal för något år sedan. Det borde vara enkelt för dig att plocka fram och motbevisa. Då ber jag gärna om ursäkt. Det kommer dock inte att förändra vad jag såg, det kommer inte att förändra att du drog hem över natten  utan att ens fråga om det var ok, det kommer inte att förändra faktum att du inför hela lägret skällde ut två tjejer för att de ville duscha osv. Du är inte ensam om att ha varit tränare. Jag har tränat folk i olika sporter i över 26 år och inte helt utan framgång men jag använder inte det för att förstärka mina argument. Man tröttnar på snacket till slut. Det finns flera i Stockholm, Göteborg, Västervik osv som anordnar läger men det glömmer du gång på gång. När Jens Larsen drar fram heter det att det är ena mörker över hela landet. Angående grundfrågan i denna tråd (om det någonsin blir några i dina debatter). Du själv gick ifrån grundfrågan här när du framställer dig som en eldsjäl och beklagar dig för dina vedermödor i ädla konsten att arrangera läger, jag bara förklarar hur jag upplevde det. Det kanske inte är så svårt att vara eldsjäl mot ersättning, vad vet jag för jag tar aldrig ersättningar för de insatserna jag gör (det kostar mig tusenlappar per år...). Man tröttnar när folk som tar ersättningar slår sig för bröstet och låter fromma som lamm (jag vet att du har bultat massor och gjort annat gått men det ursäkar inte allt annat du gör). Det bör jag erkänna retar mig stort och grumlar mitt sinne. Du undrar varför jag är så arg? För att jag bryr mig. Du undrar vad är det som gör att Norge är så mycket bättre än Sverige och använder dig av rent demagogiska uppgifter för att egentligen driva igenom dina teser om bultning, det är det det handlar om. Det gör mig irriterad som många andra, men ni svenskar sväljer irritationen och surar i den privata sfären. Jag är uppenbarligen inte sådan. Det är inte så lätt som du gör gällande att fastställa vilka orsaker som gör det svårt för oss att utvecklas men en sak är solklart. Det finns med allra största sannolikhet inget annat förbund som får dras med att den största (enda) internetsiten ständigt kritiserar allt som inte görs som ägaren tycker. Du har mer eller mindre konstant trakasserat förbundstyrelse, BoU, TK, klubbar, ledbyggare, domare, tränare, tävlingsarrangörer, FA, bultare, personer och strukturer i över ett årtionde. Du har skrivit att du kunde lika gärna anmäla din morsa till JNM (och då fick jag mail och kommentarer från ledsna barn och föräldrar), du har pratat om skandaler, fiaskon och bottenrekord ständigt. Du har fått ett antal engagerade personer att tappa lusten och nu visar det sig att du bara har rört om i skiten än en gång för att det tjänar dina egna syften. När Jonas dessutom fullständigt raserar din argumentationslinje blir det uppenbart vad du är ute efter, du äger inte ens förmågan att sätta stopp för det uppenbara. Kejsaren är naken ! Jag har fått höra från medlemmar i TK, förbundsstyrelse, klubbar och tävlande på den alra högsta nivån vilket stort problem det är att 8a.nu ständigt kommer med negativa kommentarer om massor av de som görs ideellt. Du kväver förbundets arbete i en konstant tillstånd av negativitet som gör att det känns hopplöst att göra något, och sedan har du fräckheten att undra vad som står på tok i Sverige samtidigt som du vägrar att höra andra argument än dina egna, ofta påhittade eller helt oinitierade.  Förvånar det dig att bägaren rinner över? På allvar? Vi har garanterat massor att lära av Norge och andra länder, det har du helt rätt i. Deras förbund kanske jobbar bättre och garanterat med mindre stress från världens största klättersite. Nu låter jag den här hemsida bli ett minne för min del eftersom jag vet att alla försök till samtal/diskussion slutar med att du likställer dina personliga uppfattningar med fakta, där går det inte att göra annat än stångas. Ha ett bra liv Carlos
OnLine Jens Larssen
  2011-11-05 09:17:08    
@ Carlos Cabrera: Med tanke på att vi delar vårt missnöje med förbundet angående tex; a. Att Skidalpinisterna får mer pengar än sportklätterlandslaget b. Att ingt hände Johan Larsson plan c. Att landslaget blivit olyckligt drabbade 2011 Så förstår jag inte varför du jobbar emot mig istället för att vi jobbar tillsammans. För ett par veckor sa du tex att du skulle samla in kritisk info från de i landslaget som du tränar. Jag antar vidare att du delar mitt missnöje med att, 1. Styrelsen halverade landslagets förbundsmötesbudget 2. Att SKF skriver om bergsbestigningsprestationer samma vecka som man utelämnar att Matilda onsightade två 8a 3. Att man inte har lyckats skapa en fungerande tävlingsverksamhet 4. Att man inte lyckats rekrytera en förbundskapten/tränare till seniorerna Vi delar ju det grundläggande missnöjet med förbundet. Vi har jobbat hårt mer eller minde idellt i flera år. Vi brinner för träning och att utveckla svensk klättring. Med tanke på att vi väl är de två mest framgångsrika tränarna i Sverige så skulle vi kunna göra underverk om vi jobbade ihop. Varför jobbar du emot mig när vi ju driver samma linje?
OffLine User Deactivated
  2011-11-05 10:38:15    
Jag håller med Carlos och tror att en stor del av klättersveriges "kräftgång" ligger i hur klubbar, enskilda aktiva, förbund, landslag, tränare, andra hemsidor, gym, tävlingar, kommittéer av olika slag ofta får utstå massiv kritik från www.8a.nu bara för att du, Jens, systematiskt motverkar utveckling som inte sker enligt dina tankemönster. Att Carlos valt att inte samarbeta med dig bör vara en väldig tydlig signal. Detta ställningstagande ligger förmodligen i att det helt enkelt inte går att samarbeta med en enmansshow signerad J.L. Du har vid så många tillfällen så jag knappt kan räkna längre sagt att du ska fokusera på mer positiva nyheter, tänka mer på vad du skriver osv men faller hela tiden tillbaks i gamla banor. År efter år matar du oss med helt irrelevanta uttalanden, i bästa fall dålig research och taskigt underbyggda argument och negativa uttalanden. Sedan har du mage att hävda att om bara "förbundet" skulle skriva om exempelvis Matildas utomordentliga 8a onsighter på sin hemsida skulle detta i sin tur leda till fler medlemmar i klubbarna!? Klättersveriges viktigaste hemsida är (tyvärr) www.8a.nu och det är hit de flesta som är nya i sporten kommer och mycket av påverkan sker. Vem blir sugen på att tävla när man dag ut och dag in får läsa om hur misslyckade alla tävlingar inkl dess arrangörer är? Den här hemsidan är en av de platser där början till förändringen kan ske! Men det kräver att du kliver åt sidan, slopar dina "debatter" eller särskiljer dem till en helt annan webbplats i form av en blogg. Sluta kommentera och ta ditt ansvar som moderator istället! Är 8a.nu ett hållbart koncept och om innehållet förbättras kommer det generera fler träffar och du skulle inte behöva gå ut och provocera i tråd efter tråd vilket bara gör att folk blir förbannade och tappar lusten. . / Magnus
OffLine DWF
  2011-11-05 12:07:20    
Aven om jag inte delar Jens asikt att tavlingsklattringen ska fa mer pengar, tvart om borde de fa mindre pengar sa tycker jag det ar absurt att anklaga 8a eller Jens for bristen pa resultat.  Eftersom det koncept som nu provats i sa lang tid inte funkar sa varfor inte testa Lajfstylandet. Det kanske ar ett satt att naturligt foda fram talang. For titta pa Sverige i dag sa ar den enda aktiva "stjarnan" Said och han ar val deffinitionen av Lajfstylande dirt bag climber.  Nar jag var i St Legere pa en random sektor var det en 7 arig kille som klattra en 35m 7a pa topprep och "jobba" pa 7b+. En annan kille som var 12 eller 13 missa en 40m svar 7c+ pa sin Onsight. Dom va ute och klattra med mamma och Pappa (pappa klattra en 8b+). Jag fraga om de tavla, nej svara foraldrarna med dom ar med i CAF Aventure dar de far klattra, krypa i grottor, mountain biking, skidakning ga pa skidtur etc etc. Vill dom tavla kan dom borja nar dom testat allt va ungefar svaret jag fick. Min son som ar 8 gor samma sak CAF Avneture och ca 70 dagar skidakning. Han tavlar inte i skidakning fast han skulle kunna men han gilla free riding. Vill han borja tavla ar det bara att borja. Han kommer vara med i Temet direkt.  De fundamentala felen ligger i SKFs organisation och hos klubbarna. I alla framgangsrika foretag och organisationer har man en leding med olika funktioner som bemannas av personer som vet vad dom gor och som har gjor det forut. Det gar inte att tro att det ska ga att vara med pa en global niva och havda sig med sa knappa resursser som SKF har. Vilken javla varld lever ni i som tror det? Idealismen gor mig krakfardig. Ni som vill att era ungar ska na framgang i klattring har att valja mellan att: 1. Finansiera det sjalva, salj sommarstugan, hyr en tranare, skicka ut barnet med tranaren pa alla lediga dagar, flyg dit det ar tort och kallt sa de kan trana i ideala forhallanden.  2. Skaffa sponsorer. Det ar ett javla jobb men vi som pysslar med alpinism klarar ju det sa varfor skulle inte ni klara det, for av forbundet ar det svart att fa stod da exp kommiten har en budget pa 15.000 SEK.  En enkel jamforelse.  Club Alpin Francais:  82.000 Medlemmar 285 Lokala Klubbar 5000 Idellt arbetande individer 9 miljoner Euro i omsattning 23 Heltidsanstallda 120 Hyttor Ganska latt att se att dom kan fa fram bra klattrare och det beror bara pa att barnen klattrar ute en massa. Manu Romain var 5a pa VM i Arco och han tranar 70 procent ute och 30 inne. Serge Belin som ar hans tranare sager samma sak som Jens. Klattra ute jamt. Och nar det inte gar sa trana inne.  Att 8a.nu ar Sveriges viktigaste klattersajt ar ju inget Jens kan lastas for det ar ju hans fortjanst. Alla som vill kan oppna en site. SKF borde driva den basta siten. Sedan Jens det har med en 8a OS av Mattilda kanske ar stort, jag har svart att vardera den prestationen for jag ser 40/50 ariga tanter och gubbar klattra 8a os har i Frankrike allt som offtast. Att Olov Isaksson fick en notis pa SKF sida for en ledvariant pa Jorasses var val inte fel. Bada borde fatt ett omnanmnade med det ar inget att hanga lapp over. American Alpine Club dar jag ar medlem skrev en notis om en tur jag gjorde i September. SKF dar jag ocksa ar medlem skrev inte om den (jag har dock skrivit en artikel till BS). Jag ar inte ledsen for det. SKF dvs Jonas som skriver pa SKFs sida pa Fejan ar inte mer an manniska och skriver val om det han gillar, kanner till och om dom han kanner.  Framgang kommer bara nas om verksamheter renodlas. Som tidigare sagts sa kasta ut skidalpinisterna.  Starta ett sportklatter forbund. SKF i sitt ursprung kanske borde slas samman med Svenska Fjallklubben och forsoka bli en del av STF.  Sedan har vi SBO dom borde inte ha med SKF att gora. Den organisationens legitimitet borde verkligen ifragasattas eftersom den ar helt uppbyggd pa nepotism och utan extern verksamhetsrevison eller insyn gar den inte att uppfatta som serios. Att dom ar en deal av UIAGM ar helt obegripligt.  Jag tror man maste tanka helt nytt. Klattersverige ar sa daligt organiserat att resera och bygga nytt sannolikt vore bast. 
OffLine User Deactivated
  2011-11-05 15:22:54    
En minst sagt haltande jämförelse eftersom Fr oxå har 62 000 000 medborgare, så är dom så mycket större? Fler medlämmar, självklart men inte i %... sen kanske Fr även har något bättre förutsättningar oxå.

Det är väl ingen som stoppar nån att köra life style rejset? om man vill det så är det bara att köra men det är väl inget man skall förvänta sig att man skall få pengar för, eftersom det ju lite är syftet.

Jag vet inte heller om man kan skylla allt på Jens men å andra sidan så behöver ju inte heller förbundet bry sig i nåt han säger, vad jag förstår så är han inte medlem och därmed har han ju ingen talan. Han har en även en attityd som innnebär att det är enklare att bara skita i vad han säger och sen kan han fortsätta skrika och skräna i 15 år till.

jag personligen anser det bästa som kunde hända vore att förbundet insåg att man behöver ett annat forum och skapade ett så det fanns ett mer nyanserat ställe där ideer kunde ventileras utan att ha J som bakgrundsbrus.

Ett annat alternativ för att 8a forum skulle få lite kredibilitet vore att Jens insåg att han snarare är en belastning än en tillgång och lämnade över stafettpinnen till nån som inte har bränt lika många broar
OffLine User Deactivated
  2011-11-05 17:10:06    
Det är ingen som skyller allt på Jens. Men jag är fullständigt övertygad om att 8a.nu är en del av problemet. Det är helt enkelt för svårt att engagera driftiga personer. Blir man systematiskt uthängd på "världens största klättersajt" kanske en hel del av engagemanget dör... Tråkigt men troligtvis ligger det väl mycket sanning bakom. Bakom kulisserna diskuteras detta flitigt just nu. Men tyvärr räcker inte kommentarer som "bra att någon/några säger ifrån" på Facebook och i mail särskilt långt. Som det är nu framstår jag och Carlos som fullständigt galna trots att väldigt många, på annat håll och i andra forum,  håller med i mycket av vad som skrivits i den här tråden...