GO TO GLOBAL SITE   se es us fr za it
de ca au no
at br ru ch
gb pl nl sk
Home | News | Videos | Articles | Gallery | Crags | Gyms | Search - Tick List | Forum | Ranking | Blogs | Contact | New Member
 By: Jens Larssen  | Date: 2012-05-25  | Category: Training    | Comment  
 8a.nu

TNT-Concept

Hannes Puman #2 i Edinburgh där han året innan var #42.
VM 2011 med Nicki till väster och Timo till höger.
I generella drag kan man säga att TNT arbetar med helheten hos individen (teknik, rörelsemönster, styrka, uthållighet o mental kapacitet samt livssituation). Om man jämför TNT – Concept med en bil så kan man säga att TNT omfattar såväl styling, konstruktion och motor, dvs. hela designen. Ofta sätts fokus på att trimma själva motorn men utan att även exempelvis se över väghållningen med alla dess komponenter så räcker trimningen bara en liten bit på vägen. Därför måste den totala helhetsbilden analyseras för att kunna förbättra prestandan, oavsett om det är en människa eller maskin.


TNT försöker inte heller spalta upp och separera periodiserade träningsmoment utan tanken är att bibehålla de olika momenten i träningsplaneringen men med en förskjutning av tyngdpunkten mellan dem. TNT bannlyser inte heller något moment som naturligt förekommer inom klättringen. Känsliga, speciellt för ungdomar, träningspass är dock noggrant genomgångna med fysiolog och används med måtta och försiktighet. Målet med bl.a. ungdomsträning är ju att bygga upp dem och förbereda dem för att framgent orka med den hårda och tuffa träning som behövs för att kunna konkurrera internationellt. Den mentala styrkan är i en tävlingssituation av avgörande betydelse, därför läggs ett moment kallat "TNT Body & Mind Combat" in periodiskt i en årscykel just för att förbereda den aktive mentalt och fysiskt för situationer som är avgörande för att kunna bemästra svårigheter när man är som tröttast och därmed lyckas nå sitt mål.

Det viktigaste vid all träning är dock glädje och motivation, utan det hjälper inga träningsprogram. Allsidighet och variation är en lika essentiell del i träningen och aktiva bör utföra samtliga klätterdiscipliner både inne och ute. Till sist är kroppens egna signaler vid sidan om kost och sömn en viktig del för utvecklingen, känner man sig exempelvis sliten är det bättre att gå på bio och få en god nattsömn istället för att köra ett träningspass. Då aktiva erhållit en viss nivå anpassas TNT-concept och läggs upp individuellt utifrån individens styrkor & svagheter.

Reino "Nicki" Horak (Förbundskapten Jr. landslaget)

Timo Kero (Coach Jr. landslaget)

8a.nu