Forum: SWE / Blogs / 8a för Bergsport Login in to contribute
8a för Bergsport
  2011-06-21 00:02:57    
Måste bara säga att jag tyckte det senaste numret av Bergsport var riktigt bra. Men att Gaia är 9- är förståss helt felaktigt...snarare 7b+.

Sen är det ju nära på sktrattretande att man först nu har utnyttjat sin skriftliga kanal att söka en förbundskapen när Lars Högström redan för 9 månader sa att han tänkte avgå vid årsskiftet. Anmärkningvärt är ju också att man ännu inte har kunngjort denna platsannons på nätet. Att sedan ansökan ska adresseras Johan Larsson är ju en annan detalj.

Förbundsordföranden skriver att Kommunikation och Rekrytering fortsätter att vara viktigast samtidigt som det ju är just där förbundet har agerat som allra sämst.

Blog by: Jens Larssen
OffLine User Deactivated
  2011-06-29 23:35:27    
Hej!Gaia står som E8 6c i brittiska systemet har jag för mig. Lite svårt att översätta det direkt till skandinaviskt, 9- var en höftning utifrån tabellerna. Kanske borde jag frågat klättrarna själva. Kanske skulle man låta bli att försöka översätta graden på denna typen av seriös led. Att jämföra med en sportled på 7b+ blir rätt så snett det med, även om det möjligen skulle beskriva det hårdaste movet korrekt.John 
OffLine Robert Andersson
  2011-06-30 11:51:22    
Skulle göra bedömningen att Gaia är ca svensk 8/8+, av den lite seriösare arten. Engelsk 6c är väl just runt 8- till 8+.
OffLine M S
  2011-06-30 12:13:00    
det finns inget bättre än tangentbordsgradering...
OffLine Jens Larssen
  2011-06-30 13:32:21    
Oskar Alexandersson och andra har reggat den som 7b+ dvs svensk 8. Att hypa en relativt enkel men väldigt farlig led skickar fel signaler. Det görs flera sådana bestigningar varje år som inte når media.