Forum: SWE / Blogs / Att bry sig om "Säkring klar" Login in to contribute
Att bry sig om "Säkring klar"
  2010-11-22 23:40:09    

Man hör om allt fler klätterolycker, senast på Labbet förra veckan som turligt nog verkade ha gått relativt bra. Jag har som princip att varje gång jag klättrar med nya människor kolla runt lite och komma med tips. Jag har personligen fått Sharma, Andrada, Mrazek med många mera att ändra på hur de använder Grigrin.

Om alla erfarna klättrare skulle slänga ett öga så skulle färre klättrare behöva åka till sjukhus. Ricardo på Labbet har nu gjort det obligatorsikt för ledarna att de ska kolla runt även när de inte är ledare. Det är verkligen ett bra initiativ och jag välkomnar alla som vill kollamin knut eller skruvkarbin än extra gång :-) "Säkring klar"

Blog by: Jens Larssen
OffLine Joakim
  2010-11-23 00:20:15    
Kamratkoll i all ära, det är väldigt viktigt! 

Och visst, skulle jag uppfatta att någon riskerar någon annans liv skulle jag nästan säkert ingripa men...
hur sjutton kan man få någon att obligatoriskt kolla när man inte jobbar? Skulle det inte dessutom strida mot alla arbetsrättsliga regler.

Att instruktörerna kollar när dom jobbar kan jag köpa, men att några "off-duty" instruktörer ska smyga omkring och ha åsikter på min säkring avsäger jag mig helt ifrån att stödja. 

Om ett klättergym har problem med olyckor ska dom kanske se över hur man utbildar och godkänner klättare för dom gröna och röda korten.

Om man driver en sådan linje kommer man antagligen slutligen komma in på diskussionen om man ska tillåta alla olika säkringsdon? Är det säkert att säkra med HMS-knut?, åtta? En sådan diskussion kommer med all säkerhet att urarta i en uppsjö av mindre relevanta åsikter. Varje säkringsdom kommer ju med instruktioner och ytterst är det var och ens sak att ha koll på sin och sin säkrares säkerhet genom att kunna hantera sin utrustning och genom att kamratkolla varandra.

I motsats till dig välkomnar jag dock inte vem som helst att röra vid min skruvkarbin. :)
OffLine Jens Larssen
  2010-11-23 09:59:24    
Jag tycker alltså det är obligatoriskt att bry sig om andra...för att på så sätt vara delaktig att olyckor undviks.

Jag kommer i alla fall fortsätta på samma sätt som jag alltid har gjort och ser jag att din skruvkarbin inte är åtdragen så säger jag till.
OffLine Joakim
  2010-11-23 13:50:20    
Jag säger inte emot dig Jens, skulle jag se att någon missar något skulle även jag säga till. Men att göra det obligatoriskt att folk ska gå omkring och aktivt kolla tycker jag är en annan sak. Men skulle du någonsin se att min skruvkarbin inte är åtdragen när jag säkrar får du gärna säga till. :)
OffLine Romeo Ohlsson
  2010-11-23 21:14:52    

Säkerheten är A och O!

Ett par vägledningar är att köra med en helkropps seldon och Petzl's proffs
grigri! Den kostar några slantar extra men är mycket funktionell! Hjälm och
knäskydd har jag alltid under alla omständigheter ute, det gör så ont och är så
oangenämt med skrapiga knän och värker gör det också :(

OffLine Filip Lindälv
  2010-11-25 17:16:43    
Anser det vara nästintill en skyldighet att säga till om man ser någon säkra på ett helt felaktigt sätt eller inte ha knutit åttan rätt...Det är naturligtvis inte frågan om att gå runt och kolla så knuten är "snygg", men ser man något uppenbart felaktigt, och farligt, bör man säga till.

Klart att det i stundens ögonblick kanske kan kännas smått förödmjukande att bli "uppläxad" men det skulle jag mycket hellre ta än att själv vara orsak till att någon skadas på grund av felaktig säkring.

Jag blir gärna kollad en extra gång.
OffLine Romeo Ohlsson
  2010-11-29 21:44:53    

Filip det var allra i högsta grad oerhört vist skrivit, men
jag anser ingalunda man skall avbryta några som säkrar och bestiger för det kan
jämväl vara lika så farofyllt!

OffLine Per Willén
  2010-12-06 08:19:37    
Men det måste väl vara ren snålhet att be instruktörer som inte är i tjänst att "jobba". Betala dem och låt dem ha en t-shirt på sig som visar att det är deras jobb att kontrollera att folk klättrar på ett säkert sätt.

Sedan håller jag absolut med om att det är en medmänsklig skyldighet att påpeka brister man ser hos andra, men det är ingenting gymen kan räkna med i sin bemanning och i sitt säkerhetsarbete.