Forum: SWE / Blogs / Kommandosoldaten Pernilla Login in to contribute
Kommandosoldaten Pernilla
  2009-11-02 09:37:44    
Pernilla har egentligen aldrig gillat klattring eftersom hon har svindel. Ok, att hon forsokte i borjan och jag fick tom med henne till Railay. Men det slutade bara med att hon inte ville hora mera klattersnack och moves pa 8a projekt osv. For att gora resan till SA avdragsgill sa gick hon med pa att jag skulle fa klattra tva dagar. Klockan 06.30 traffar vi Tony fran SA Mountain som har sagt att Pernilla kan promenera runt sista biten dar vi ska klattra multi-pitch. Pernilla tar var ryggsack och efter en timme kommer vi upp till forsta kammen och Tony ser direkt radslan hos Pernilla och kopplar pa mountain guide rollen och lotsar upp henne for olika passager ett par ganger tom med rep. Jag har gett upp min vanliga coach roll och forbereder mig istallet pa utskallning eftersom det ju bara skulle bli vandring till foten av berget. Pernilla foljer Tonys rygg och till slut pekar Tony upp pa en vertikal vagg och forklarar vad hangande stand betyder. Pernilla tittar och bara nickar. Jag tror inte mina oron eller ogon. Men hon satter pa skorna och foljer med upp till insteget. Val inknuten pa de forsta 4a moven borjar jag coacha och jag hor och ser paniken innan Tony skriker fran toppen, Come on, you can do it! Brevid oss star tva polare till Tony, varav en ocksa ska gora forsta MP. Kroppsspraket mjuknar och snabbt som en vessla knatar hon pa genom overhanget och forsvinner over kanten. Nar jag sjalv passerar lappen hamnar jag nastan i chock nar jag ser Pernilla i hangande stand. Ok, att hon krampaktigt haller i ett par juggar men hon har 25 meter luft under och ovanfor ar det en vertikal vagg pa 60 meter kvar. Nar hon val borjar klattra hander samma sak innan Tony dar uppe borjar coacha. Jag fotar, bilder senare, och njuter av klattringen pa juggig sandsten. Val uppa pa toppen aterfar Pernilla svindeln nar vi ska ta bilder staende pa den uppmurade kanten och det blir varre nar Tony beratter om hans polare som overlevde ett 80 meters fall pa leden vi just hade klattrat och senare valler molnen in och kabinsirenen som betyder att alla tursiter maste ner gar igang. Tony lotsar oss ner genom en ravin med Pernilla tatt efter. Efter tva nedfirningar med ATC som Pernilla aldrig har anvant i stormvindar gar vi runt kanten utan i vindstilla och sol. Tonys polare som ocksa gjorde sin forsta MP och fick hanga, fragar Pernilla - How did you find it? (Nilla tror han menar "hittade") - It was easy, big jugs everywhere, sager Nilla och jag ser pa honom att han tycker hon ar en Superwomen. Vid middagen dricks det vin och vips sa har vi bokat in tva natter i Rocklands och 3 pa basta sportstallet Monte Gu med tillhorande klatterbarbecue. I bilen hem mumlar Nilla for sig sjalv, - Det maste vara endorfiner eller ngt sadant...5 klatterdagar...barbecue...men det galler val att passa pa nu nar jag har vant mig. Det var ju faktiskt inte sa ackligt...det galler ju bara att blockera radslan...och da var jag ju egentligen inte sa radd... Idag pa morgonen fornekar hon att hon dessutom sa - Fasen vad det ar kul att klattra!

Blog by: Jens Larssen
OffLine Jens Larssen
  2009-11-03 20:20:45    
Vi är imponerade!
Kram
Alice, Tilde, Hanne