Forum: SWE / Blogs / Korpen flyger Login in to contribute
Korpen flyger
  2009-10-26 16:34:57    
När jag nu tränar barn och ungdomar så kör jag mycket enligt temat,  - Lyssna inte på korpen som landar på er axel när det är svårt och läskigt och kraxar, "du klarar det inte och titta ner nu är du högt uppe".

Väl nere på marken när korpen flygit iväg så är det ju svårt att förstå att man är rädd där upp när repet hela tiden är tight och det är ju heller inga problem att bara slå på nästa grepp. Men har man väl kommit upp så lyssnar vi alla mer eller mindre på det negativa kraxandet.

taktiken jag försöker med är att de ska skrämma iväg korpen och känns det läskigt är det bara att hoppa till nästa grepp så flyger korpen iväg och gör man det tillräckligt ofta så orar han inte komma tillbaka.

Vi kör även med "psykning" dvs att under uppvärmningen så tar man hela tiden några fall särskilt när man ser att säkraren inte är med.

Blog by: Jens Larssen
OffLine User Deactivated
  2009-10-27 15:22:18    
Faller ni medvetet i ett läge när ni ser att säkringsmannen inte är med??
OnLine Jens Larssen
  2009-10-27 20:14:26    

Absolut...och då menar jag att tex säkraren inte alltid tittar uppåt, när det säkras på topprep.

Det viktiga är att få de trygga genom att falla direkt efter tre meter osv. Vi kör med GriGri.

OffLine M S
  2009-10-28 00:20:39    
GriGri är ofelbar, speciellt i händerna på juniorer.

känns som att det läggs onödigt mycket energi på höjd/fallrädsla.
barn är oftast inte så rädda av sig om man jämför med motsvarande mängd vuxna.