Forum: SWE / Blogs / Två nya leder i Granitgrottan Login in to contribute
Två nya leder i Granitgrottan
  2009-09-14 23:38:47    

Bultade upp två nya leder vid Rosa Hyllan som ligger 100 meter vänster om Grottan. Det blir nog ca 25 leder där när det är klart. Återigen, bultningen går så mycket lättare nu med Millwaukee. Said och jag var sedan vid Sjöhäller och faktiskt är det mera leder på bult där än på kil. Kanske så åker vi dit imorgon och bultar.

Blog by: Jens Larssen
OnLine Jens Larssen
  2009-09-15 10:24:33    
Det är övervägande delen bultade leder i Sjöhäller. Vi har tänkt bland annat bulta ett insteg på fem bultar till en Petter Restorp bultad 8a.
OffLine User Deactivated
  2009-09-15 13:58:35    
För att vrida frågan lite;
Vem ska känna sig berörd och "bunden" av SKF:s och klubbarnas policy?

Den som är klubbmedlem i resp klubb?
Den som är SKF-ansluten via sin klubb?
Den oorganiserade som överhuvudtaget klättrar och funderar på att bulta?
Den oorganiserade som klättrar och funderar på att bulta och dessutom vill vara extra bra kompis med så många klättrare som möjligt?
Den som skiter i detta med klubbar och kamratskap, men är angelägen om fortsatt access i högsta möjliga grad?

(Frågan (eller frågorna) är ställd utan värdering och baktanke. Jag är själv en skötsam och inställsam förbundsansluten klättrare.)
OnLine Jens Larssen
  2009-09-15 20:55:07    
Said bultade idag två leder på Sjöhäller och eftersom det redan finns mer bultade än på trad så kändes inte det som nödvändigt att fråga kommitten om varje bultplacering.

Stället blir grymt och kommer få mer trafik jämfört med tidigare. Det borde gå att få in en lätt bultat uppvärmningsled.
OffLine User Deactivated
  2009-09-15 21:22:18    
Hm, kan man tänka sig att det går att bulta upp en campus board nånstans? Det vore ju också praktiskt.

Om det redan börjar bli lite gymkänsla kan det väl inte skada?
OnLine Jens Larssen
  2009-09-16 08:16:33    
Självklart gäller Bohusklubbens bultetik och det finns flera bultar i tex Välesröd som jag tycker borde ha tagits bort. Samtidigt tycker jag det är direkt fel att ha en 35 meters mixtur bestående av 13 bultar och en tradplacering. Men lika självklart så kommer jag naturligtvis inte bulta en sådan leden. Varför kommer du med massa befängda påståenden?
OffLine User Deactivated
  2009-09-16 08:38:19    
Antar att Jappe reagerar till stor del på samma sak som jag; det faktum att det finns bultade leder på en klippa gör det inte fritt fram att bulta sånt som kan säkras naturligt. Det kanske du inte menar heller, på en direkt och ledande fråga. Men det ger ingen bra känsla när försvaret eller argumentet för nya bultade leder är att det ju redan finns bultade leder, eller rent av mest bultader leder, på en viss klippa.

Jag kan se problemet i om det finns en led med 13 bultar och en passage som sedan blir farlig om man inte har med sig en kil eller kam av precis rätt slag. Jag har inget emot mix, men i det extrema fallet med 13 bultar och en kil så får man säkert vara lite pragmatisk i sin syn på detta med att bult bara får placeras där det inte går att lägga naturliga grejer.
Personligen har jag dock sett väldigt få, eller inga, leder som verkligen ser ut så, så det känns mer som ett (förvisso väl) konstruerat argument än ett stort bekymmer.
OnLine Jens Larssen
  2009-09-16 08:54:47    
"Försvaret" handlar om att man inte behöver få tillstånd att bulta när det redan finns 50 bultar på berget. Självklart håller jag med om det du säger, "det faktum att det finns bultade leder på en klippa gör det inte fritt fram att bulta sånt som kan säkras naturligt."

Said har följt bultpolicyn när han har bultat. Men på samma sätt som det utifrån en extremt konservativ tolkning av bultpolicyn går att ifrågasätta i princip alla redan placerade bultar på Sjöhäller och i hela Bohuslän, går det att ifrågasätta även ett par av hans. Personligen skulle jag tex aldrig ha satt några bultar i Välseröd. De är helt malplace eftersom det är en klippa som bäst lämpar sig för trad. Så är dock inte fallet i Sjöhäller.
OffLine User Deactivated
  2009-09-16 09:54:57    
Sen är det förstås två "tillstånd" man behöver, dels handlar det om klätterpopulationen i övrigt och bultetik, men dessutom är det förstås så att markägaren ska tillfrågas. Och självklart är det inte så att man får bulta vidare utan hans tillstånd bara för att det finns bultar sen tidigare.
Du vet ju inte att dessa äldre bultar är satta med markägarens tillstånd, och dessutom kanske han accepterar dessa bultar men inte flera. Han behöver ju inte inte heller ha vare sig rationella skäl till hur han bestämmer, eller följa klubbarnas bultpolicies.

Om du med minsta självkritik granskar din egen text så förstår du antagligen att det ligger i farans riktning att tro att du rättfärdigar nya bultar utifrån att "det är ju redan en sportklippa" snarare än den fall-till-fall-bedömning som bultpoicyn påbjuder.

Men jag blir förstås glad av att höra att jag tolkat dig fel. Jag påstår inte heller att alla skulle gilla varenda en av de bultar jag satt.
OffLine Jörgen Gahne
  2009-09-16 10:01:24    

Vad är egentligen problemet med att ha sportleder och killeder (och mix?) på samma klippa?
Är det okej att bulta leder alla leder som finns på en klippa, även de som går att göra på kil, bara för att det redan finns en eller ett par bultade leder på (eller i närheten av?) samma klippa?

Har klättring blivit en tävling i att hitta och bulta upp så många nya klippor som möjligt (med sponsrade bultar?) utan avsikt att själv klättra dem?