Forum: SWE / Blogs / Jantelagen och luftpaddan Login in to contribute
Jantelagen och luftpaddan
  2007-11-15 23:57:18    

Jag hör på avvägar, läser på nätet och får mail om en det ena problemet efter det andra med luftpaddan. Det är som att många svenska bouldrare vill att det ska vara kass. En annan mer öppen approach vore att säga att 'hoppas det funkar lika bra som det verkar', för då kommer ju bouldring bli mycket roligare i framtiden.

Men den svenska jantelagen och avundsjukan är starkare än allt. Låt oss säga att den inte har bättre landningsförmåga än en Mondo så överväger väl alla de andra fördelarna.

Det finns inga 100 % garantier för någonting och det är därför vi har inlett med ett mycket rabatterat pris. Men med 99 % säkerhet antar jag att varje dedikerad bouldrare kommer vilja ha en luftpadda för sina highballs i framtiden. Jag jobbar stenhårt för att det ska bli säkrare och enklare att bouldra i framtiden och åker till Kranj två helger i rad för att visa upp den, WC och EC.

Vi har nu sålt 14 paddor och den enda svensk som har beställt är Henrik Bolander. Däremot har tex en snubbe i Australien betalat in 365 Euro och alla övriga har gått till Europa. Snart går priset upp och då sitter de andra svenskarna där med skägget i brevlådan...suck! 

Blog by: Jens Larssen
OffLine . .
  2007-11-16 10:06:38    
Fel rubrik på inlägget!

Det borde heta "Jantelagen och allt". Jens, om luftpaddan slår igenom kommer det vara sist i Sverige. Det är så det funkar här.

Det gått bara en vecka och det är inte så lätt att "skaka fram tre laxar" . Jag känner minst tio personer (plus mig) som skulle ha köpt paddan rakt av om de haft pengarna.

Be patient!
OffLine User Deactivated
  2007-11-16 10:45:58    

Jag tror det mer handlar om att om folk ska hosta upp mer än 3 lax så vill man veta vad man får för pengarna. Inget konstigt med att man är skeptiskt till helt nya, ej beprövade produkter. Tror och hoppas att airpaddan är en bra produkt, men vill ändå få en recension från nån som testat den en tid - och som inte är försäljare av den.

Lycka till!

OffLine Jon Smedsaas
  2007-11-16 11:00:54    
Blanda inte ihop Jante med vanligt ekonomiskt förnuft!

Oavsett om den kostar 3200 eller 4200 är det en stor summa det handlar om. Det är inte alla som har den ekonomiska förmågan att kunna hosta upp så mycket pengar på något som ändå måste betecknas som ett oprövat kort. Jag har full förståelse att många är tveksamma och vill vänta och höra fler omdömmen.

Dina ekonomiska intressen kommer alltid att grumla förtroendet för dina (Jens) åsikter i just den här frågan. Det spelar ingen roll hur bra du tycker att paddan är. Oberoende åsikter från Carlos och andra som har prövat paddan väger betydligt tyngre.

Avslutningsvis vill jag tillägga att jag hoppas att paddan verkligen är så bra som du säger. Det är fortfarande alldeles för många obehagliga olyckor inom bouldring.
OnLine Jens Larssen
  2007-11-16 11:07:57    

Jag har full förståelse för att 3295 kr är mycket pengar och det var inte min huvudpunkt.

Min huvudpunkt är att det inte kommer support utan istället kritik mot projektet. Jag försöker få fram en ny produkt som kan göra buldering mycket säkrare och roligare och 9 av 10 kommentarer är typ...'den är kass'.

Jag har inte startat 8a och luftpadda projektet för att tjäna pengar. jag har startat det pga av passion för vår sport. Skulle det vara så att vi tjänar mycket pengar så kommer dessa ges tillbaka till communityn. Alla de som har köpt aktier och äger aktier i 8a climbing, numera åtta hängivna klättrare, känner till detta.

Jag tycker alltså det är tråkigt och typiskt svenskt att så många slår på en 'skeptisk' approach när alla borde sitta och hålla tummarna.

OffLine . .
  2007-11-16 11:20:29    
Jens, du verkar ha fått feedback av väldigt negativa typer. Samtilga personer som jag har samtalat med (om just detta specifika ämnet)  hade bara possitiva ord att  yttra. Givetvis undrar man om den ska hålla och tycker att det är värt att vänta tills någon har testat.

Kanske just du har fått mycket negativ feeback men i de kretsarna jag rör mig är det stora förväntningar.

En intressant grej vore att veta om någon av köparna hade fått testa tidigare och blivit så övertygad att han/hon har bestämt sig för att slå till.

OffLine Jon Smedsaas
  2007-11-16 11:32:57    
Jag tror att de flesta håller tummarna för att det lyckas även om det på Bloxc finns 2-3 personer som är skeptiska men det är ju ingen poäng att hålla på att hänga upp sig på det. Är den så bra som du säger kommer försäljningen att komma i gång när det kommit lite fler reaktioner.

Av döma av köparna är det inte särskilt typiskt svenskt att vara skeptiskt. 1 av 14 dvs 7,1 procent av köparna är från Sverige. Klart överrepresenterat i boulderpopulationen med andra ord.
OnLine Jens Larssen
  2007-11-16 13:38:30    

Jon du tror för gått om 8a. Än så länge kommer ca 20 % av besökarna från Sverige. USA och Spanien är större. Vidare är det ju så att den är billigare för svenskar. Jag erhållit positiva men frågande mail från andra håll men i Sverige är det bara du som haft den tonen...andra har varit mer negativa.

Jag har erhållit mail som bara redovisar skepiticism och ingen 'lyck till' känsla.

Priset kommer gå upp ca 500 kr efter de första 20 beställningarna. Å andra sidan kan det vara så att någon detalj såsom spänne tex flyttas/förbättras någon centimeter efter hand för de som beställer senare. Det låga priset är just för att vi ska få ut den på marknaden fort.

OnLine DWF
  2007-11-16 16:23:20    
Jag personligen fattar inte poangen med bouldring men skulle det intressera mig sa skulle jag inte tveka. De "mattor" jag sett skulle inte jag vilja landa pa. Dessutom sag jag nagon kommentar/fraga ang hallbarheten om den ligger pa vassa stenar. Alla som ramlat pa ryggen vet hur latt det ar att skade sig sa det kanns som pundig kritik. Allt som har med inovation bemots alltid med skeptiska ogon. Det ar en mansklig skydds instinkt. Som inovator maste man vara galen och skita i alla asikter och bara rikta in sig pa produktutveckling.