Forum: SWE / Blogs / Bouldering med Pannlampa Login in to contribute
Bouldering med Pannlampa
  2007-11-07 08:34:23    
Under mina snart 20 år i branchen har jag varit med om många extrema klättersituationer och kompisar och släkt har undrat hur det står till med mitt 'fanatiska' klätterintresse. Det känns därför skönt att rapportera om gårdagens bouldersession på en 8A i Mölndal mellan klockan 18.30 - 20.30.

På med pannlampan och monsterpaddan och efter en stund ser jag ljuskällorna uppe i berget. Grabbarna, som inte vill bli omnämnda med namn, har radat upp säkert 8 lampar inklusive två fotogenlampor. Måste tillstå att det var gansa mysigt och så hela staden som bereder ut sig nedanför. Temperaturen är typ +1 grad så det tar ett tag innan de anonyma har värmt och rekryterat upp sig.

Efter hand så klarar de ett par move och sedan ska det persas, vilket innebär att femte greppet ska touchas och det lyckas så adrenalinet flödar och alla är glada. Plötsligt kommer en ny anonym snubbe upp ur mörkret.

- Jag hade så tråkigt hemma. Fanns inget mer att surfa på när jag tom läst din blog!

Efter en timma fryser jag så mycket, trots min dunjacka, så jag lämnar grabbarna med min monsterpadda. Så fort armbågen är läkt kommer jag tillbaka för det såg j-ligt skoj ut - Lifestyle ;-)

Blog by: Jens Larssen
OffLine tompa
  2007-11-07 10:20:04    
Ha ha, ja nu fattar jag ditt kryptiska "kontroversielt innehåll"...
Ja, vad ska man säga... Själv har jag gjort fler press på det här än på något annat problem, by far.
Och det vore min FA skulle jag nog våga sticka ut hakan och föreslå 8A (orginal versionen).
Men det är här problematiken med sandbag kommer in i bilden...Genom att försiktigt föreslå den lägre av två möjliga grader vid en FA blir följden att problemet för all framtid kommer att vara "hårt". Det är nämligen ytterst sällan en grad korrigeras uppåt retroaktivt.
I stället förespråkar jag ett Airbag-förfarande där den högre av två grader sätts vid FA (enbart i ytterst tveksamma fall där man har svårt att välja mellan två grader). På så sätt kommer en korrekt grad att fås på längre sikt. Populationen har ju som bekant avsevärt lättare att korrigera en grad nedåt än uppåt.